IMG_9994.JPG

 

Jatketaanpas brunssi-juttuja sen verran, että suosittelen käyttämään pinaattia ja syömään keltuaisia, sillä molemmista saa rautaa. Suomalaisten rauta-arvot ovat monilla hiukan huolestuttavassa mallissa, eikä varastorauta-arvojen tasoa näe hemoglobiinista. Raudan puute aiheuttaa kummallisia oireita, jotka muistuttavat esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoimintaa. Kannattaa siis huolehtia, että saa rautaa ruuasta ja että varastorauta-arvot ovat hyvät. Tämä on tällä hetkellä varsin kuuma puheenaihe, sillä monet muutkin vitamiinipuutokset, joita löytyy yllättävän paljon, aiheuttavat kummallisia oireita. Vitamiineja ei silti pidä suin päin napsia liiallisia määriä, vaan epäillessään puutosta kannattaa mittauttaa arvot. Raudan ohella monella on puutosta D-vitamiinista sekä B-vitamiineista. Rautakuuri kerran pari vuodessa ei useinkaan ole pahitteeksi ja itse käytän Ferrodan vatsaystävällistä rautaa, jossa mukana myös C-vitamiinia imeytymistä edistämässä. 

 

Pinaatti siis on varsin terveellistä ja tuollaista baby-pinaattia on helppo sujauttaa salaatteihin. Viime aikoina olen lisännyt sitä kananmunien päälle paistettaessa ja se tekee muniin mukavan säväyksen. Hiukan suolaa ja mustaapippuria sekä valkosipulimurskaa kaveriksi, niin maku on täydellinen. Vielä kun tulisi pian ne ensimmäiset nokkoset, niin saisi todellisen rautakuurin. Vitamiineja kannattaa nauttia suoraan kasviksista ja aamusella saa hyvin myös osan päivän rasva-annoksesta tankattua minitomaattien kanssa. Hiukan oliiviöljyä, mustaapippuria, silputtua basilikaa sekä mozzarellaa tomaattien sekaan ja nopea salaatti on valmis nautittavaksi.

 

086.JPG