IMG_4397.JPG

 

Brunssiherkkuja edelleen. Mustikkaiset paksut ja täyteläiset rahkalettuset sopivat paremmin kuin hyvin aamupalaksi. Paksua taikinaa on helppo käsitellä ja paistaminen käy näppärästi. Mustikka on tunnetusti yksi parhaita terveystuotteita, joten sitä kannattaisi aamusella napostella puuron päällä, smoothieissa tai lettusten päällä. Rahka ja kananmunat taas sisältävät sopivasti proteiinia, joten lettusista saa näppärästi aamun proteiiniannoksen. Sokerin voi halutessaan korvata pienemmällä määrällä tai korvaavilla tuotteilla.

 

IMG_2922.JPG

 

Pojun banaanipannari on yksi katsotuimpia reseptejä ja sopii myös varsin hyvin päivän aloitukseen. Sokerin määrää voi vähentää, jos on tottunut vähäsokeriseen ruokavalioon, sillä banaaneista itsestään tulee jo makeutta pannukakkuun. Halutessaan makeutta saa myös käyttämällä pannarin kanssa jotain hilloa. Pannarin valmistaminen brunssille sujuu lapsiltakin ja on kiva päästä osallistumaan aamutouhuihin viikonloppuna.

 

IMG_8861.JPG

 

Jostain syystä on tullut kehiteltyä useita baananintuhoamisreseptejä, eikä meillä niitä juuri menekään hävikin puolelle. Tähän reseptiin kuten tuohon pojun banaanipannariinkin sopivat parhaiten juuri ne ylikypsät banaanit. Nämä banaanimuffinit ovat yksi suosikeistani ja ne on helppo tehdä myös gluteenittomana, vehnäjauho korvataan gluteenittomalla jauhoseoksella ja kaurahiutaleet valitaan gluteenittomina. Nämä muffinit sopivat hyvin leppoisan aamun brunssille ja ne kannattaa tehdä etukäteen valmiiksi edellisenä päivänä, taikinan teko käy vaivattomasti lastalla. 

 

IMG_8366.JPG

 

Ja vielä yksi herkkuleivonnainen sunnuntaiaamuja pelastamaan nimittäin skonssit. Nämä valmistuvat aamusella nopeasti, sillä taikina sekoitetaan lastalla ja siitä tehdään nopeasti palluroita, jotka paistetaan. Täytteen voi tehdä suolaisesta leikkeleestä ja keitetyistä kananmunista tai makeana kermavaahdosta ja hillosta. Jos ei kuivatut karpalot miellytä jätä pois tai korvaa jollain muulla. Näihin voi upottaa hasselpähkinärouhetta, kuivattuja hedelmiä tai vaikka siemeniä.