Arkiviikon illalliset neljälle 79€ (99€) Katso alennuskoodi
KATSOMASI RESEPTIT

Maa­päh­ki­nä­voi­täyt­tei­set suklaakeksit & kahvi-keksijäätelö {aka tuplataivas}

suklaakeksit.jpg

suklaakeksit2.jpg

 

Viime viikonloppuna olin tämän kesän viimeisellä piknikillä.

 

Meillä oli vilttiä, oli viltin alle pressua, oli riisipiirakkaa ja viinirypälettä ja pensasmustikkaa (tai siis piknik-seuralaisella oli, minä en ole ollut niin hyvin valmistautunut edes ylioppilaskirjoituksiin mennessäni). Ja sitten seuralainen kaivoi kassistaan Reese's Peanut butter cupseja. Silmät suurina siinä niitä sitten ihmeteltiin. Hyviä olivat, ai että olivatkin hyviä.

 

Mutta niin ovat nämä noista maapähkinävoitäytteisistä suklaaherkuista inspiraatiota saaneet keksitkin! Keksit itsessään ovat hämmentävän simppelit, itselläni raaka-aineet löytyivät pienen keittiöni kaapeista, joissa ei kyllä yhtäkään superihmejauhetta säilytetä, eli perusraaka-aineilla mennään. Kekseihin tulee ihan järkyttävä määrä tummaa kaakaojauhetta, joten ne maistuvat hyvin tummasuklaisille - vähennä määrää, mikäli vähempi happamuus riittää. Tosin ihanan kermainen maapähkinävoitäyte tasapainottaa kokonaisuutta upeasti!

 

Kahvi-keksijäätelön saat, kun pakastat kolme hyvin kypsää ruskeapilkkuista banaania viipaleina yön yli ja blendaat ne kermaiseksi kylmän kahvin kera (arviolta puolisen desiä). Sekoita joukkoon käsin murskattuja täytekeksiä ja nauti kaverin kanssa ihanan keksisestä, kahvisesta ja maapähkinävoisesta taivaasta.

 

Molemmat reseptit muokattu Healthy Happy Life -blogin reseptistä.

 

Leppoisaa lauantaita! Tämä on viimeinen reseptini täällä maku.fin puolella, ensi viikolla ja ensi kuussa (iik, se on jo syyskuu!) jatketaan uudenvanhan saitin puolella Bloggerissa. Linkki sinne tulossa tänne siis ensi tiistaina 1. syyskuuta! Haluan kiittää jälleen kerran Maku-tiimiä ja teitä lukijoita tästä vuodesta, onpas tämäkin vuosi ollut makoisa matka!  

Rouskuvan rapea granola - aamupalan kruunuksi

granola0.jpg

 

Olen ollut tänä kesänä ihan kamalassa aamupuurokierteessä - ehkäpä huonojen kelien, ehkäpä käänteentekevän kaurahiutaleiden paahtamistrikin takia. (Sitä ennen jumitin aamusmoothiessa, sitä ennen aamupannareissa, sitä ennen aamutuorepuuroissa.) Tänä aamuna ensimmäistä kertaa viikkoihin teki ihan vähän mieli jotain muuta. Ja syynkin tiedän! Saatoin eilen illalla tehdä satsin aivan tosi hyvää granolaa...

 

Minulla on monia heikkouksia, mutta jostain syystä granola on niistä suurin - kun minulla on granolaa kotona, syön sitä parhaimm... pahimmillaan joka aterialla (aamupuuron päällä, lounassalaatin krutonkeina, päivällisen jälkiruokana ja iltasmoothien koristeena, luonnollisesti). Pieni kourallinen granolaa sopii myös iltapäiväkahvin kanssa nautittavaksi herkuksi; granola siis pääsee korvaamaan hiilarit aterialla kuin aterialla. Siinäpä siis syy, miksi puuro sai täksi aamuksi vaihtua aamusmoothiekulhoon!

 

granola2.jpg

 

Granolaa voi tehdä mainiosti ilman ohjettakin tiedostamalla yksinkertaisen granolakaavan:

  • kaurahiutaleita, 4-5 dl on yleensä hyvä kerta-annos uuniin
  • täysjyväjauhoja, 1/2 - 3/4 dl - mitä enemmän jauhoja, sitä enemmän granola klusteroituu (mikä on siis omasta mielestäni ehdottoman tavoiteltavaa)
  • makeutusta: kookos- tai intiaanisokeria tai hunajaa tai agavea (jos käytät nestemäistä vähennä vastaavasti veden määrää), 2 rkl - 1/2 dl eli maun mukaan
  • rypsi-, kookos- tai rypsiöljyä, 1 rkl - 1/2 dl - mitä enemmän rasvaa, sen maukkaampi granola
  • vettä, 1/2 - 3/4 dl (osan voi korvata sitruunanmehulla) - aloita vähällä ja lisää, kunnes massa selvästi kosteahkoa
  • mausteet: itse käytän aina ainakin kanelia ja vaniljaa, muut potentiaaliset ovat kardemumma, jauhettu inkivääri, piparkakkumauste, sitruunan- tai appelsiininkuoriraaste

 

Sainpas tämänkin asian monimutkaiseksi! Pointti on siis lyhyesti, että laita kaurahiutaleet kulhoon ja ala sekoittaa joukkoon nestettä ja makeutusta oman maun mukaisesti. "Taikinasta" saa tulla aika "klimppistä". (Maailman ihanin ja ruokahalua herättävin lause.) Granolaa voi ehdottomasti maistella matkan varrella. Ilman reseptiä kokatessa ja muutenkin elämässä kannattaa varautua siihen, ettei kaikki ole aina sataprosenttisen täydellistä. Se on ihan ok. Välillä on ihan hyviä granoloita ja välillä ihan sairaan hyviä (tämä alla oleva resepti on onneksi jälkimmäinen omasta mielestäni).

 

Entäpä ne sattumat, pähkinät ja kuivahedelmät ja sunmuut, sitten? Noh, suoraan sanoen suhtaudun hyvin varauksella sattumiin granolassa, minun mielestäni niiden paikka on myslissä. Granola on keksimäisempi, isompiclusterinen kuin mysli, joka on sahanpurusempi, ja joka siksi kaipaa isoa määrää pähkinöitä, siemeniä ja rusinoita ollakseen kiinnostava. Granola ei kaipaa, lupaan. Mutta jos haluat, paahda pähkinät erillään noin vartin ajan ja sekoita haluamasi sattumat granolan sekaan lasipurkkiin.

 

Jos haluat gluteenittoman version, voit korvata spelttijauhon kaurajauhoilla (blendaa hiutaleista). Älä jätä jauhoa pois! Muuten et saa isoja clustereita, jotka ovat koko granolan idea.

 

Huomenna kyllä palaan kiltisti kaidalle tielle ja kaurapuuron pariin. Vatsani ja psyykkeeni kaipaavat sitä sisältä lämmittävää tunnetta, jonka kuumasta aamupuurosta saa.

 

Suklaa­va­nu­kas­kak­ku & KitchenTimen kattilasetin arvonta

Yhteistyössä KitchenTime

suklaavanukaskakku12.jpg

 

Blogini on tällä reseptillä mukana KitchenTimen jälkiruokakilpailussa, jossa lempireseptiäsi äänestämällä voit voittaa Eva Solon kauniin kattilasetin! Osallistumisohjeet arvontaan löydät postauksen alalaidasta.  

 

Sain kilpailua varten valita mieleiseni tuotteen KitchenTimen verkkokaupasta jälkiruoan tekoa varten ja päädyin ehtaan ja alkuperäiseen Crock Pot -haudutuspataan. Koska monelle suomalaiselle haudutuspata (crock pot, slow cooker) on tuiki tuntematon, vaikka esimerkiksi jenkeissä käsittääkseni kyseessä on paljon yleisemmin joka mamman keittiöstä löytyvä vempain, niin kerron lyhyesti, mikä keittiövehje on kyseessä. Haudutuspata on itse lämpöä varaava, ruoan kypsentämiseen ilman uunia/hellaa tarkoitettu sähkölaite, jolla valmistuu erityisen mainiosti pitkää hauduttamista vaativat ruoat, kuten halvemmat ruhonosat ja kasvispadat.

 

Haudutuspata soveltuu erinomaisesti sekä terveelliseen että edulliseen ruoan laittoon, koska se ei vaadi kypsytykseen paljon rasvaa, ja pataan voi heittää tosiaan vähän ylenkatsottuja, sitkeämpiä ruhonosia. Kyseessä on suorastaan aika nerokas keksintö, koska ruoan voi laittaa kypsymään vaikka yön ajaksi, ja aamulla padassa odottaa valmis ruoka! Lueskeltuani haudutuspatareseptiä opin, että sillä voi valmistaa myös herkullisia haudutettuja puuroja, aromaattisia curryjä, hedelmäisiä omenahilloja, revittyjä lihoja, lämmittäviä chilejä, maukkaita lasagneja sekä miljoona ja yksi muuta ihanan kuuloista ruokaa.

 

suklaavanukaskakku6.jpg

suklaavanukaskakku8.jpg

Haudutuspadalla valmistuu erinomaisesti myös jälkkärit! Koska haudutuspata soveltuu erinomaisesti liemellisten ruokien kypsennykseen, halusin tehdä haudutuspadalla vanukaskakun. Kakku sai jonkin verran inspiraatiota tästä reseptistä, vaikkakin vaihdoin useimmat ainesosat himppusen parempiin vaihtoehtoihin; tosin siitä huolimatta tämä on sellainen pyhäherkku tämä kakku. Vanukaskakkuun kaadetaan itse taikinan päälle sokeri-kaakaoliemi, joka syöpyy kakun läpi pohjalle muodostaen tahmean vanukaspinnan (ks. kuva yllä). Siksipä kakku kannattaa annostella lautasille nurinperin, jolloin kakun herkullisin osa - tuo ihanan makea pohja - näkyy.

 

Osallistu arvontaan seuraamalla KitchenTimen Instagram-tiliä ja tykkäämällä KitchenTimen Instagrammissa siitä kilpailuun osallistuvasta kuvasta, jonka kuvaama jälkiruoka sinua eniten miellyttää. Äänestäjien kesken arvotaan upean näköinen Eva Solon Gravity-sarjan kattilasetti (hinta nettikaupassa 219 euroa), johon kuuluu 2-, 3- ja 4-litraiset ruostumattomasta teräksestä valmistetut kattilat. Äänestysaika alkaa tänään ma 24.8. noin klo 12 ja äänestysaikaa on 1 viikko.

 

suklaavanukaskakku3.jpg

 

Bloggaaja sai kompensaatioksi yhteistyöstä postauksessa mainitun haudutuspadan.

 

Linssi-kurpitsadal & ihana Deliciously Ella

linssi-kurpitsadal.jpg

 

Olen ihan tavattoman ihastunut Deliciously Ella -nimiseen brittiblogiin, joka tulvii aivan ihania vegaanisesti ja gluteenittomasti valmistettuja hyvän olon reseptejä. Seuraan Ellaa myös Instagrammissa (@deliciouslyella), koska hänen arkisista aterioistaan saa roppakaupalla inspiraatiota runsaasti kasviksia sisältäviin, värikkäisiin ja innovatiivisiin ruokiin, eivätkä kuvat hänen maailman söpöimmästä koiranpennustaankaan ole kovin häiritseviä... 

 

Siispä kun minulle tarjottiin arvostelukappaletta Ellan kirjasta Deliciously Ella - Hyvän olon ruokaa ilman gluteenia ja valkoista sokeria, en kahdesti miettinyt vaan tartuin heti tilaisuuteen. Ja siitä lähtien kun kirjan hain postista maanantaina, olenkin joka päivä selaillut tuota kaunista ensiteosta, kuolannut milloin hasselpähkinävoikuorrutteista kakkua, milloin simppeliä tomaattipastaa ja milloin ihania hummusreseptejä. Kirja on niin kaunis, että sitä selailee mielellään ihan ajankuluksi! 

 

Ensimmäiseksi kokeiltavaksi reseptiksi valitsin kirjasta mausteisen linssi-kurpitsadalin, koska se yksinkertaisuudessaan vaati minulta vain kahden raaka-aineen ostamista: myskikurpitsaa ja vihreitä linssejä (mausteet kun löytyivät minulta jo valmiiksi kaapista). Kyllä, tuntui vähän hassulta syödä helteisenä päivänä pitkään haudutettavaa pataruokaa, mutta olinkin syönyt jo koko alkuviikon tuoreita kasviksia ja hummusta lähes joka aterialla, joten pieni muutos ruokavalioon teki mielelle ja kielelle hyvää - puhumattakaan vatsasta, sillä raa'at kasvikset voivat terveellisyydestään huolimatta olla aika rankkoja sulattaa.

 

linssi-kurpitsadal2.jpg

 

Noh, siitäkin huolimatta, että sain pitkään hauduttamalla pieneen mökkiini aika trooppiset olosuhteet ja hiki valui pitkin otsaa kipakkaa dalia syödessä, olin tosi tyytyväinen valintaani! Dalissa oli mukavasti erilaisia pehmeitä makuja, mikään niistä ei ollut kovin hyökkäävä, vaikka yleensä ehkä tykkään vieläkin voimakkaammista mauista. Mielestäni mausteisten ruokien kylkeen kuuluu ehdottomasti jogurtti: tällä kertaa minulla oli Alpron workshopista saamaani kookoksen makuista soijajogurttia (NAM), jonka pehmeä kookoksinen maku sopi kivasti yhteen dalin kanssa. Yhdistelmä riisin ja jogurtin kanssa tuntui myös äärettömän vatsaystävälliseltä, sillä mahaani lankesi oikein rauhaisa ja kerta kaikkiaan hyvä olo.

 

Tämä ruoka paranee yön yli jääkaapissa huilattuaan, joten tänään (ja seuraavat pari päivää...) saan vielä herkutella tällä padalla. Ehkäpä tuunaan sitä vielä tänään kietaisemalla sen wrappiin (joku tanakampi salaatinlehti on aika kova), kaatamalla päälle chilikastiketta ja lisäämällä vähän avokadoa, kurkkua ja jogurttikastiketta. Ja siten kyllästys ei iske!    

 

linssi-kurpitsadal4.jpg

 

Yleistuomio kirjasta on, että se on aivan ihana. Aion ehdottomasti kokeilla vielä muitakin reseptejä, erityisesti suolaisten ruokien puolelta, sillä niissä inspiraationi on usein hukassa. Tykkään kirjan kauniista kuvista, joiden joukossa on tarinallisia fiiliskuvia Ellasta ja niityistä ja porkkanoista. Yllättävän hyvin toimii myös se, että osa kirjan kuvista ainakin näyttää (laadukkailta) kännykkäräpsäyksiltä, mikä tuo kivaa rentoutta muuten erinomaisesti viimeisteltyyn, esteettiseen kirjaan. Hyvä, että kirjassa on selostettu eri raaka-aineista laajasti, jotta myös vasta-alkaja tietää, miksi kannattaa ostaa juuri tietynlaisia taateleita tai miksi vegaanin kannattaa syödä papuja yhdessä riisin kanssa. Minua häiritsi hieman, ettei joka reseptissä ollut kuvaa valmiista annoksesta sekä ehkä hieman ylenpalttinen reseptien ylistäminen (ainakin joka toinen resepti tuntuu olevan Ellan lemppari). Mutta tähän syyllistyn varmasti itsekin ollessani innostunut resepteistäni, joten mikäs minä olen paasaamaan!

 

Suosittelen kirjaa kenelle tahansa hyvästä simppelistä ruoasta tykkäävälle, eritoten jos haluat lisätä kasvisten syöntiä tai ottaa ryhtiliikkeen keittiöösi tai ruokavalioosi näin syksyn tullen. Reseptit eivät vaikuta hankalilta, joten varmasti aloittelevankin kokin taidot riittävät. Vaikka kirja on vegaaninen ja gluteeniton, en näe mitään syytä, miksei myös lihaan ja leipään menevä sekasyöjä voisi nauttia näistä ruoista, vaikkakin ensisijaisesti kirja on kasvisruokaan jo kosketusta saaneille suunnattu. Siispä ainakin alustava positiiivinen suhtautuminen linsseihin, papuihin, kasviksiin ja vähäsokerisiin ja raakaherkkuihin on suotavaa. 

 

Kirja on saatu blogin kautta arvostelukappaleena. Resepti on kirjasta Deliciously Ella - Hyvän olon ruokaa ilman gluteenia ja valkoista sokeria ja se on julkaistu kirjan tuottajan luvalla.

 

Näytä lisää