Omenoilla ja vaniljakreemillä täytetty pullapitko on helppo leipoa, ja lopputulos on upea.

pullapitko-2607.jpg

Tämä pullapitko tuli valmistettua jo viime vuoden puolella Kaneli & sokeri 2/2016 -lehteen palstalleni. Vaikka täyte onkin hieman syksyinen, niin ei se estä kokeilemasta sitä myös näin talvella (loppupuolella juttua myös muita herkullisia täytteitä). Oikestaan tämä maistuu loistavasti vaikkapa kuuman kaakaon kanssa. Tämän pullapitkon valmistus saattaa ehkä vaikuttaa hieman työläältä, mutta se on kuitenkin melko yksikertainen valmistaa. Mukana myös vaihekuvat, joiden avulla onnistut.

Valmistus aloitetaan pullataikinasta. Maito kuumennetaan kädenlämpöiseksi ja joukkoon murennetaan hiiva. Kananmunat, sokeri, kardemumma vatkataan joukkoon kevyesti ja taikina alustetaan kimmoisaksi. Loppuvaiheessa lisätään voi ja taikina kohotetaan kaksikertaiseksi lämpimässä paikassa leivinliinan alla.

Valmista vaniljakreemi yhdistämällä kaikki ainekset kattilassa voita lukuun ottamatta. Kiehauta seos koko ajan sekoittaen ja lisää lopuksi voi. Paras tapa on laittaa kreemi hieman jäähtyneenä pursotus- tai pakastuspussiin, silloin kreemiin ei pääse muodostumaan kuorta jäähtyessä. Pitkon täyttäminen onnistuu myös helpommin pursottamalla täytettä pullataikinan päälle.

Näin täytepitko syntyy

Jaa taikina kahtia ja kauli kumpikin pala 25 cm x 30 cm levyiksi. Voit leikata reunat suoriksi, jolloin lopputuloksesta tulee siistimpi. Merkitse taikinaan kaksi pystyviivaa, siten että siinä on kolme yhtä suurata aluetta. Leikkaa reunimmaiset osta 1 1/2 cm:n paksuiksi sormiksi.

pullapitko-2595.jpg

Leivitä puolet kreemistä keskelle ja lisää päälle omenaviipaleet. Taittele "sormet" toisesta päästä aloittaen vuoron perään ristikkäin.

pullapitko-2597.jpg

pullapitko-2598.jpg

Kohota pitkoa 20 minuuttia. Voitele huolella ja ripottele päälle raesokeria. Paista pullaa 175 asteessa 25-30 minuuttia. Koristele jäähtynyt pullapitko halutessasi vielä pikeerillä.

pullapitko-2600.jpg

Lisää koukuttavia täytteitä

  • Levitä vaniljakreemin tilalle vanilja-, sitruuna-, mango-, suklaa-, lakritsi- tai vadelma & mustikka-tuorejuustoa, mantelimassaviipaleita, paistonkestävää omena- tai vadelmamarmeladia, Nutellaa.
  • Kokeile omenoiden sijaan päärynäviipaleita, mustikoita, puolukoita tai karpaloita.