Munakas on loistava tapa aloittaa päivä. Kevyemmäksi munakkaan saa korvaamalla osan kokonaisista munista valkuaisella. Tässä suosikkiresepteni, johon ei kyllästy.

munakas-3965.jpg

Tästä munakkaasta on tullut suosikkiaamiaiseni kevyemmän vuoden alun myötä. Se on nopea valmistaa ja siinä on ravintoarvot aika hyvin kohdillaan. Osa munakkaan kokonaisista kananmunista korvataan valkuaisilla. Helpoin tapa on ostaa kaupasta valkuaiset valmiina. Ainakin Laitilan Proegg Valkuainen -purkkeja löytyy miltei jokaisesta kaupasta. Tuotetta on helppo käyttää ja eipä ainakaan tarvitse heittää keltuaisia pois tai keksiä niille jotain muita käyttötarkoituksia.

Munakkaan sisälle sopii mielestäni parhaiten sipuli, paprika ja herkkusienet. Niitä kun kuullottaa pannulla hetken aikaa, niin ne saavat hieman karamellisoituneen maun. Kasvikset eivät muita mausteita tarvitse, kuin mustapippurin ja suola lisätään vasta munakasmassaan. Kypsät kasvikset nostetaan hetkeksi pois pannulta munakkaan paiston ajanksi. Kokonaiset kananmunat ja valkuainen sekoitetaan kulhossa ja sekaan lisätään hieman suolaa. Seos paisteaan tilkassa öljyä.

Munakkaan kypsyys on sitten jokaisen oma valinta. Tykkään, että munakas ei ole täysin kypsä vaan pinta jää hieman löysäksi. Se tekee myös munakkaasta mehukkaamman. Halutun kypsyyden jälkeen täytteet kumotaan takaisin pannulle munakkaan päälle. Päälle hieman tuoreita yrttejä, joista suosikkini on korianteri. Käännetään kansi päälle ja sitten vaan syömään. 

munakas-3962.jpg