BeFunky Collage.jpg

Tammikuun vegaanihaasteesta innostuneina kokosimme yhteen toimituksen vegaaniset lempipastat. Löydätkö joukosta oman suosikkisi?

 

Vegaaninen pastaruoka on periaatteessa helppo valmistaa. Mitkä tahansa pastat, paitsi munaa sisältävät, sopivat ruokavalioon. Moni suosii kuitupitoisia pastoja, eri viljoista valmistettuja ja täyttäviä proteiinipitoisia papupastoja. Kerman sijaan pastaan saa täyteläisyyttä esimerkiksi kaura- tai kookoskermalla. Tomaattisissa kastikkeissa kehotetaan usein lisäämään hunajaa happamuuden taittamiseksi. Hunaja ei kuitenkaan sovi vegaaneille, joten sen voi hyvin korvata pienellä määrällä siirappia tai ripauksella sokeria. Parmesaanin sijaan kastikkeeseen tai pastan päälle voi ripauttaa pähkinä- tai mantelijauhetta, tai paahdettuja pähkinöitä, joista saa myös hyvää purutuntumaa.  

Nyhtökaura, härkis, soijarouhe ja valmiiksi kypsennetyt tölkkipavut ja linssit ovat nopeita vegaanisia pasta-aineksia. Kasvishyllyltä voi poimia lisäksi kauden kasviksia mukaan porisemaan.

Tässä vegaaniset suosikkipastamme!

  1. Ruusukaali-papupasta saa makunsa pannulla paistetuista ruusukaaleista, valkosipulista, chilistä ja sitruunasta. Pastana on täyttävä papufettuccine, jonka voi hyvin vaihtaa myös omaan lempipastaan.
  2. Nyhtökaura-parsakaalipastan kastike syntyy pastan kiehuessa. Kermainen koostumus tulee kaurakermasta, ja osansa sakeudesta antaa kastikkeeseen lisätty tomaattipyree. Saman pastan voi tehdä myös härkiksestä, jos lisää sen kastikkeeseen vasta kypsennyksen loppuvaiheessa, ettei se hajoa. 
  3. One pot -pasta valmistuu helposti yhdessä kattilassa. Pasta imaisee kypsyessään liemen maut. Tähän pastaan käytetään tölkkipapuja ja herkkusieniä, joten se kypsyy kymmenessä minuutissa. 

 

Psst! Katso myös muut vegaanihaasteen postauksemme, 3 x vegaaninen keitto ja 3 x vegaaninen aamupala.