KATSOMASI RESEPTIT

Viikon suosikki: Fazerina-fanin juustokakku

viikon11suosikki.jpg

Huhuu, sinä Fazerina-fani siellä! Tämä Lunni leipoo -blogin Annamarian unelmankuohkea Fazerina-juustokakku on niin vastustamaton, että sitä on kokeiltava nyt ja heti.

Appelsiininen juustokakku saa makunsa dominopohjasta, sulasta Fazerina-suklaasta sekä appelsiinituorejuustosta. Eihän tuolla yhdistelmällä voi tulla kuin priimaa. Annamaria lupailee, että himottu herkku on kaiken lisäksi myös helppo tehdä: "Fazerina-juustokakku on superhelppo valmistaa, ja vaikeinta on varmasti yrittää olla syömättä Fazerina-paloja.", hän toteaa. 

Leipaise siis sinäkin appelsiinisuklaasta pehmeä kakku, joka sopii täydellisesti vaikkapa juhlistamaan alkavaa kevättä. Onhan appelsiinissa samaa raikkautta kuin kevätauringossa.

 

Psst! Lisää hurmaavia juustokakkuja löydät Juustokakku-teemakokonaisuudestamme.

3 x vispipuuro uudella tavalla

vispipuuro.jpg

Kuohkea vispipuuropilvi maistuu niin välipalalla kuin jälkkärinä! Mutta tiesitkö, että vatkatun puuron voi valmistaa puolukan sijaan myös muista marjoista tai hedelmistä? Irrottele siis vähän tutuista kaavoista ja vatkaile pehmeä herkku uuteen tyyliin keltaiseksi veriappelsiinipuuroksi, makeaksi mansikkaherkuksi tai vispipuuron makuiseksi juomaksi.

  1. Kirpsakan keltainen veriappelsiinipuuro. Jos kaipaat puuroosi raikkautta, pilko puuron sekaan veriappelsiinin tai tavallisen appelsiinin hedelmälihat ja mehut. Perinneruokaa prkl -blogin Mikan ihana puuro sopii vähäsokerisena myös välipalaksi.
  2. Hattaran värinen mansikkapuuro. Jos pakkasesta löytyy mansikkasurvosta, parita se puolukoiden kaveriksi makeampaan vispipuuroon. Tämä Tyrniä ja tyrskyjä -blogin Sarin pehmoinen puuro maistuu varmasti myös perheen pienimmille.
  3. Helposti hörpättävä vispipuurosmoothie. Jos puuron vatkailu ei nappaa, testaa saman makumaailman omaava smoothie Keittiössä, kotona ja puutarhassa -blogin Minnan tyyliin. Täyttävä smoothie saa makua puolukasta, kaurapuuterista ja mantelimaidosta.

 

Psst! Puurofani, tykkäsitkö tästä jutusta? Tilaa Maku-uutiskirje ja saat kuumimmat ruokavinkit suoraan sähköpostiisi joka torstai!

 

3 x nuudelit (arki-illan nopeat syötävät)

nuudelit.jpg

Nopsat nuudelit ovat kiirepäivien pelastajaruoka. Laita kattila porisemaan ja ryhdy hommiin, niin ruoka on pöydässä parissakymmenessä minuutissa. Valitsetko ensin testiin koukuttavat kiinalaiset nuudelit, rapsakan wokin vai trendikkään ramenin?

  1. Kiinalaista kotona. Fanni ja Kaneli -blogin Tiinan huiput maapähkinävoinuudelit saavat makua myös seesamiöljystä, soijasta, riisiviinietikasta, inkivääristä ja chilistä. Ihanan mausteinen annos valmistuu helposti vain sekoittamalla ainekset. "Uskokaa, näiden kanssa ei voi mennä pieleen", lupaa Tiina ja mehän uskomme.
  2. Nopea kasvis-nuudeliwokki. Seesamiöljyä, valkosipulia, chiliä ja korianteria... Tämän pikawokin herkullisuus piilee rapsakoissa kasviksissa ja aasialaiseen henkeen maustetussa soijakastikkeessa. Kasviswokki on kevyttä ja värikästä, siis täydellisesti kevääseen sopivaa!
  3. Trendiherkku ramen. Ramen on lämmittävä japanilainen nuudelikeitto, joka nautitaan kovaäänisesti kulhosta ryystämällä. Nappaa kaapista haluamasi nuudelit ja valitse gluteenittomaan herkkuun riisinuudelit. Lisäkkeeksi sopivat hyvin mitkä vain värikkäät kasvikset ja jääkaapin kypsät liharippeet.

 

Psst! Etsitkö vinkkejä arjen ruokaralliin? Tilaa Maku-uutiskirje ja saat kuumimmat reseptit suoraan sähköpostiisi joka torstai!

Viime viikon suosituin resepti: mummun banaanikakku

banaanikakku.jpg

Mummon reseptikirjasta löytyy todellisia aarteita! Sen todistaa tämä Perinneruokaa prkl -blogin Mikan mummun vihkosta repäisty mehevä ja voinen banaanikakku.

Simppeli kahdeksan raaka-aineen kakku on täydellinen loppusijoituspaikka kahdelle ylikypsälle banaanille. Lukijammekin kommentoi reseptiä näin: "Samalla reseptillä on banaanikakkua tehnyt jo vuosia ja on paras resepti. Parhaan kakun saa kun banaanit ovat lähes mustia tai mustia :)". Leivohan sinäkin!

 

3 x kasvispata

kasvispata.jpg

Pata on parasta kausiruokaa juuri nyt. Lämmittävän ja herkullisen padan voi tehdä hyvin kokonaan kasviksista. Mikä parasta, kasvispata on täyttävää olematta lainkaan raskasta.  

 

Kasvispadan voi säveltää oikeastaan mistä vain juureksista ja vihanneksista. Jos jääkaapin kasvislaarin pohjalla on palsternakka, muutama porkkana, sipulia ja perunaa, padan perusta on jo olemassa. Kumoa mukaan purkillinen tomaattimurskaa, tilkka vettä, tomaattipyreetä, hunajaa ja reilusti mausteita. Anna porista, kunnes kasvikset ovat napakan kypsiä. Ruokaisuutta saat lisäämällä joukkoon pahvitölkillisen kypsiä papuja tai linssejä, pannulla pyöräytettyä Härkistä tai Nyhtökauraa.    

Kausiruoan ajatus toteutuu mainiosti, juurekset ja muut kasvikset tulevat käytettyä ja isokin perhe ruokittua. Sävellä oma patasi tai nappaa joku näistä ohjeista käyttöösi:

 

  1. Mausteinen kasvispata. Tomaattinen kasvispata maustetaan sekä jauhetulla että tuoreella korianterilla ja tarjotaan fetan kanssa. Taivaallista! Suosittelemme kokeilemaan.
  2. Vihreä linssimuhennos. Vegaaninen linssipata on ruokaisa, maukas ja ennen kaikkea helppo. Tee se makusi mukaan soija- tai kaurakermaan ja varaa vihreille linsseille riittävästi kypsymisaikaa. Rauhassa porissut linssipata on parasta hyvän leivän tai couscousin kanssa. 
  3. Maanantaipata Toscanan tapaan. Jos lapset toivovat pastaa, mutta itselläsi olisi mieliteko kasvispataan, yhdistä himot. Maanantaipata-nimen tämä ruoka saa yhdistäessään jääkaapin viimeiset kasvikset pastan kanssa maukkaaksi one potiksi.

 

Psst! Katso myös kolme vinkkiä maukkaaseen kasvislasagneen

Näytä lisää