KATSOMASI RESEPTIT

Ravintola Köpmans Nauvo

köpmans nauvo.JPG

Pääsin tällä viikolla vierailemaan Nauvoon ja ihastuttavaan Köpmans ravintolaan. Ravintolan lisäksi rakennuksessa on myös kahvila ja bed and breakfast. Nautimme illallisen lämpimänä kesäiltana ravintolan puutarhassa. Ihastuttava miljöö ravintolalle. Miljöön lisäksi myös ruoka ihastutti.

köpmans nauvo ravintola.JPG

lammasburgeri köpmans.JPG

suklaakakku köpmans.JPG

Peuracarpaccio rakuunamajoneesilla ja kapriksilla oli herkullista. Karitsaburger, jossa sämpylän sijaan oli paksut viipaleet saaristolaisleipää ihastutti. Karitsaburgeria saaristolaisleivällä on kokeiltava ehdottomasti myös itse valmistaa. Lopuksi pöytään saapui pala tuhtia suklaakakkua, jota raikasti ihanasti marjasorbetti.

Suosittelen ehdottomasti käymään Köpmansissa jos olette Nauvon suunnalla käymässä.

köpmans kahvila-ravintola nauvo.JPG

köpmans ravintola terassi.JPG

Ravintola Krapihovi ja Krapin Paja

ravintola krapihovi.JPG

ravintola krapihovin sali.JPG

Pääsimme miehen kanssa taas treffeille, kun lapset olivat viikonlopun mummilassa. Meillä oli liput Krapin Pajalle Erja Lyytisen keikalle. Päätimme käydä ennen keikkaa syömässä samassa pihapiirissä olevassa tunnelmallisessa ravintola Krapihovissa.

Päädyimme valikoimaan kolme ruokalajia Eläköön 100-vuotias Suomi menusta. Menu on kunnianosoitus suomenkarjalle

eläköön 100 vuoatias suomi menu.JPG

alkuruoka häränkylki-ankanmaksaterriini.JPG

pääruoka haudutettu ja revitty härkä.JPG

jälkiruoka kyytönmaitojuustoa.JPG

Valitsimme menusta alkuruoaksi häränkylki-ankanmaksaterriiniä, pääruoaksi haudutettua ja revittyä härän paistia ja aterian kruunasi kyytönmaitojuusto. Menu oli mainio ja maistui meille molemmille. Pääruoka nousi ehdottomasti meidän molempien suosikiksi. Ravintola Krapihovissa on myös tarjolla suosittu viiden vuoden ajan kevätpöytä, joka on tullut useaan otteeseen testattua erinomaiseksi.

Treffi-illan kruunasi Erja Lyytisen keikka Krapin Pajassa. Mahtavan Krapin Pajan keikka tarjonnasta olemme nauttineet aiemminkin. Krapin Pajan ohjelmistoon suosittelen ehdottomasti tutustumaan, sieltä löytyy kyllä jokaiselle jotakin. Hiukan jo selailin ohjelmistoa ja taitaa seuraavat liput kohta olla hankittuna. Silloin taidamme testata Krapin kesäravintola Mankelin.

Erja Lyytinen.JPG

Krapin Paja

Krapin Paja.jpg

Krapin Paja street food.jpg

Eilen illalla pääsimme miehen kanssa kahdestaan treffeille ja suuntasimme muutama viikko sitten avattuun Krapin Pajaan. Tuusulan rantatielle Krapihovin pihapiiriin avattu Krapin Paja, jossa voi nauttia upeissa puitteissa kulttuurista, herkuista ja elämästä, kuten Krapin Pajan nettisivuilla todetaan. Varasimme jo viime vuoden puolella liput Krapin Pajalle Johanna Förstin  ja M´Street Bandin keikalle.

Tällä viikolla huomasin, että Krapin Pajalla on tarjolla myös ruokaa. Tilasimme meille Krapin Pajan street food menuista liha version. Saavuttuamme Krapin Pajalle street food menu tarjoiltiin pöytiin hauskoissa koreissa. Street food menut kuulemma vaihtelevat ja suunnitellaan perjantain ja lauantain klubi-iltojen teemoihin sopiviksi.

Tällä kertaa koreista löytyi alkuun kasviswrapit, hodarit herkullisella coleslawlla ja jälkkäriksi taivaallista kuusenkerkkäjäätelöä. Tunnustan söin myös mieheni jäätelön... Hän tosin sai puolet wrapistäni, kun en jaksanut koko annosta. Jälkiruokavatsa on onneksi aina erikseen. Hinta-laatusuhde oli mielestäni menussa kohdallaan, mutta olisin itse ehkä kaivannut alkuun hieman keveämpää ruokalajia kuin wrapin.

Krapin Paja oli meidän molempien mielestä erittäin onnistunut ja Johanna Förstin  ja M´Street Bandin keikka aivan fantastinen. Nautimme joka sekunnista täysillä. Kotimatkalla pohdimme Krapin Pajan kausikorttien hankkimista, koska treffi-ilta oli niin onnistunut. Tyydyimme kuitenkin ostamaan liput Krapin Pajalle Erja Lyytisen keikalle heti kotiin saavuttuamme. Meinasimme ainakin alustavasti silloin testata ravintola Krapihovin tarjonnan ennen keikkaa.

Ihanaa, että Krapin Paja on avattu ihan kotinurkille. Lapset ovat ensi viikonloppuna menossa kummien kanssa katsomaan Viiru, Pesonen ja Kososen kukko näytelmää Krapin Pajalle. Suosittelen lämpimästi varaamaan liput ohjelmistosta löytyy taatusti kaikille jotain, ohjelmisto löytyy linkistä.

Johanna Försti & M´Street Band.jpg

Krapin Paja Johanna Försti & M´Street Band.jpg

Johanna Försti.jpg

Porvoo Meat District

Meat District liha.jpg

Meat District.jpg

illallinen Meat District.jpg

Viime viikonlopun Porvoon minilomamme ehdoton kohokohta oli illallinen Meat District ravintolassa. Ravintola sijaitsee tunnelmallisessa vanhassa Porvoossa ihastuttavassa rakennuksessa. Miniloma ihan kahdestaan tuli tarpeeseen ja päätimme hemmotella itseämme Meat Districtin all in menulla. Illallinen aloitettiin herkullisilla alkupaloilla: tartar, leikkele lajitelma ja grillatu paprika olivat aivan mahtavan makuisia. Menu onnistui allegiani huomioiden ja luuytimen kanssa yleensä tarjottava mäti oli korvattu kapriksilla. Yhdistelmä oli todella onnistunut.

Meat District tartar.jpg

Meat District grillattu paprika.jpg

Meat District alkupalat.jpg

Meat District grillattu luuydin.jpg

Meat District parhaat hampurilaiset.jpg

Väliruokana tarjottu hampurilainen ensin hieman ihmetytti, mutta ensimmäisen suupalan jälkeen vain hyrisimme tyytyväisyyttä. Pihvi oli nimittäin aivan taivaallinen. Tätä burgeria on paha päihittää maussa. Pääruokana oli grillattua Flank steakia grillatun salaatin kera. Flank steak oli aivan täydellistä. Jäkiruokana tarjoiltiin onneksi taivaallista laventelijäätelöä, tässä vaiheessa olimme nimittäin jo aika täynnä.

Illallinen pääsi ehdottomasti top10 listalle ja voin suositella ravintolaa lämpimästi. Miniloma oli kokonaisuudessaan aivan täydellinen ja ei auta kuin alkaa suunnitella seuraavaa niin jaksaa huomattavasti paremmin pyörittää lapsiperhe arkea.

Meat District Flank steak.jpg

Meat District pääruoka.jpg

Meat District laventelijäätelöä.jpg

Ravintola Jord

Ravintola Jord Kortteliravintolat.jpg

Ennen joulua pääsimme mieheni kanssa karkaamaan minilomalle kahdestaan Helsinkiin. Hotellia varatessamme huomasin, että Kampin 5. kerrokseen oli avattu juuri Kortteli ja sinne jopa 11 ravintolaa.

Ravintolan valintaa ei tarvinnut enää miettiä, kun silmiini osui Jord. Lähiruoka, luomu, pientuottajat ja yksinkertaiset vahvat maut ovat lähellä omaa sydäntäni, joten sen tähden ravintolan valinta oli heti selvä.

Jord ravintolaa pyörittää Askista tuttu Langhoffin pariskunta. Jordia voisikin tituleerata Askin rennoksi pikkusiskoksi. Saman pariskunta esiintyi minun ja mieheni suosikkiruokasarjassa Från jord till bord, joka on muuten katsottavissa Yle Areenassa.

Karun ravintolatilan keskiössä on avokeittiö ja ravintolasta avautuu huikea näköala korkeista ikkunoista. Ravintolassa ei tiedä seuraisiko mielenkiintoista annosten valmistusta vai ihailisiko huikeaa näköalaa yli Helsingin. Pimeässä otetut kuvat kännykän kameralla eivät valitettavasti tee oikeutta ympäristölle tai annoksille.

Jord Ravintola.jpg

Ravintola Jord Chefs menu.jpg

Valitsimme keittömestarin yllätysmenun ja iloksemme se onnistui myös allergiat huomioiden. Alkuun jaoimme kaksi eri annosta lammastartar ja poronsydäntä. Molemmat olivat todella herkullisia annoksia.

Seuraavaksi pöytään tuotiin sienirisottoa lemoncurdilla terästettynä. Sienirisotto oli niin taivaallista, että olisi tehnyt mieli suorastaan nuolla lautanen puhtaaksi. Häränhäntää ja selleriä oli myös mahtavan makuista.

Ruoka oli niin hyvää, että intouduimme ottamaan ennen jälkiruokaa menun ulkopuolelta punajuurihilloketta ja juustoja. Punajuurihilloke sopi yllätyksekseni todella hyvin juustojen kera nautittavaksi.

Jälkiruoaksi nautimme pannukakkua kuusenkerkkävaahdon kera. Kuusenkerkkävaahto oli aivan huikean makuista ja poistuimme ravintolasta hymy huulilla.

Jord sienirisotto.jpg

Jord Häränhäntää.jpg

Jord punajuurihilloke juustoja.jpg

Jord Pannukakku ja kuusenkerkkävaahto.jpg

Illallinen oli aivan täydellinen ja suosittelen lämpimästi varaamaan pöydän Jordista! Toivottavasti pääsen itsekkin ravintolaan pian uudestaan.

Ravintola Jord.jpg

Brunssi x 2 Helsingissä

Brunssi Helsinki.jpg

Brunssi La Torrefazione.jpg

Ennen joulua pääsimme miehen kanssa karkaamaan kahdestaan minilomalle viikonlopuksi Helsinkiin. Päätimme nukkua mahdollisimman pitkään ja olla kiiruhtamatta hotellin aamiaiselle. Luksusta, jota pienten lasten vanhemmat arvostavat.

Aamiainen korvattiin lauantaina ja sunnuntaina puolen päivän aikaan brunssilla. Lauantaina suuntasimme kohti Aleksanterinkadun La Torrefazionea. Hetken saimme paikkaa etsiskellä, mutta ruhtinaallinen brunssi oli vaivan arvoista. La Torrefazione on avattu myös Kampin Kortteliravintola kerrokseen.

Valitsimme brunssilistata Amerikka ja Eurooppa annokset. Maistelimme ristiin toistemme annoksia ja totesimme molemmat herkullisiksi. Suosittelen lämpimästi kodikasta kahvilaa!

La Torrefazione.jpg

Sandro Brunssi.jpg

Sunnuntai aamuna uni maittoi taas pitkään ja luovutettuamme hotellihuoneen suuntasimme juuri Kamppiin avattuun Sandroon. Brunssi oli runsas seisovapöytä ja erilainen lauantain brunssiin verrattuna. Ruoat maistuivat taas erinomaisesti ja näkymät Kampin 5. kerroksesta olivat huikeat ikkunapöydästä. Lämpimät suosittelut siis tällekin brunssille.

Sandro Kortteliravintolat.jpg

Ravintola Maneesi

ratsastuskeskus Aino ravintola.jpg

ravintola Maneesi burgeri.jpg

Lauantaina suuntasimme perheen kanssa lounaalle tyttärien suosikki ravintolaan Maneesiin. Ravintola Maneesi sijaitsee Järvenpäässä ratsastuskeskus Ainon tiloissa ja ravintola pöydistä on hienot näkymät kahteen maneesiin. Ruokailun tai kahvittelun lomassa voi seurata maneesin tapahtumia.

Aiemmin olemme käyneet Maneesissa kahvilla, mutta tällä kertaa päätimme testata ravintolan hyviksi kehuttuja hampurilaisia. Ja kyllä kannatti, sillä en ole hetkeen syönyt niin herkullista burgeria. Pihvi oli aivan täydellinen ja ranskalaiset ihanan rapeita. Lapset halusivat tilata kananugetteja ja ne oli valmistettu alusta alkaen itse. Lapset söivät kerrankin lautaset ihan tyhjiksi.

Jälkiruokavatsa on kuulemma erikseen ja tiramisupullat hävisivät hetkessä parempiin suihin. Perheen pienin ei olisi halunnut lähteä kotiin ollenkaan vaan jäädä ravintolaan ihailemaan hevosia. Tyttärien päivän kruunasi kutsu ratsastuskeskus Ainossa 19.2 järjestettävään keppihevospäivään.

ratsastuskeskus Aino.jpg

ravintola Maneesi.jpg

Uusi hyvä ravintola Tallinnassa = Väike

hyvä ravintola tallinna.jpg

ravintola tallinna.jpg

Palasin juuri työmatkalta Tallinnasta. Päivän aikana lounassuunnitelmat menivät yllättäen uusiksi. Onneksi ihana työkaverini oli juuri ollut Tallinnassa ja osasi suositella Väike ravintolaa. Onneksi löysimme perille sillä ravintola oli ihastuttava. Ravintola sijaitsee sopivasti vanhassa kaupungissa. Saavuimme juuri sopivasti lounaan ja päivällisen välissä, joten isolle seurueellemme löytyi myös pöytä.

Pöytään tuotiin ensin ravintolassa paistettua herkullista leipää. Seurueessamme jokainen tilasi eri annoksen ja jokaikinen oli vakuuttunut ruoan herkullisuudesta. Itse valitsin haudutettua karitsan niskaa belugalinssien kera ja olin myyty.

Ravintola oli todella tunnelmallinen tiiliseinineen ja holvikaarineen. Hintataso oli todellakin kohdillaan, alkuruoat olivat n. 3-6 € ja pääruoat 8-16 €. Koko seurueemme voi suositella ravintolaa todella lämpimästi ja aion ehdottomasti viedä perheeni kyseiseen ravintolaan syömään seuraavalla Tallinnan reissullamme.

Iso kiitos vielä Tuulalle, joka ehdotti tätä ihanaa ravitolaa!

väike ravintola tallinna.jpg

väike tallinna.jpg

tallinna hyvä ravintola.jpg

Vartsalan Vanha Koulu

Pääsimme miehen kanssa tänä viikonloppuna kahdestaan mökille. Päätimme lähteä pyörillä kohti Vartsalan vanhaa koulua. Juhannuksena pistäydyimme lasten kanssa kahville ja munkille. Silloin huomasimme, että Vartsalan vanhalle koululle oli tullut pizzauuni. Pyöräilimme siis miehen kanssa paikanpäälle lounaalle.

Pizza maistui meille molemmille erinomaisesti ja iso pizza riitti hyvin kahdelle jaettuna lounaaksi. Pihalla oli mukava istuskella ja nauttia kesäisestä päivästä.

Tänä kesänä Vartsalan vanhalle koululle pääsee myös meriteitse veneellä. Rantaan oli valmistunut uusi laituri.

Vartsalan vanhalla koululla kannattaa poiketa jos satut Kustaviin. Paikka on meidän koko perheen suosiossa. Aiemmassa kirjoituksessani Vartsalan vanhasta koulusta löytyy kuvia myös kahvilan sisältä: http://www.maku.fi/blogit/keittiossa-kotona-ja-puutarhassa/kustavin-helmi-vartsalan-vanha-koulu

Lounaalla Ranthuoneella

Terveisiä minilomalta Kustavista. Tulimme mökille jo keskiviikko iltana. Säät ovat olleet aivan mahtavat ja toukokuun alussa tuntuu jo ihan kesältä. Kävimme jopa koko perhe uimassa. Tänään ajoimme Taivassaloon hakemaan multaa kasvimaalle. Lähtö viivästyi ja suunnatessame takaisin mökille päin alkoi lounasaika olla jo ohitse. Uhkana oli siis nälkäkiukusta kärsivä viisihenkinen perhe ja edessä oli vielä ruokakaupassa käynti. Päätimme siis pysähtyä matkalla lounaalle.

Lounaspaikaksi valikoitui Heikinkarin Ranthuone. Monta kertaa olemme pysähtyneet Ranthuoneeseen jätskille, muttemme koskaan syömään. Lapset tilasivat listalta juustohampurilaiset ja miehen kanssa tilasimme hiukan isommat hampurilaiset. Nautimme herkulliset hampurilaiset terassilla samalla ihaillen veneitä. Moni saapuikin Ranthuoneeseen lounaalle juuri veneellä.

Hampurilaiset olivat erinomaisia ja koko perhe oli yhtämieltä siitä, että Ranthuoneella poiketaan taatusti toistekkin lounaalle. Terassilla oli myös kiva leikkimökki lapsia varten, jossa meidänkin lasten aika kului mukavasti ruokaa odotellessa. Parasta lasten mielestä Ranthuoneella on kuitenkin muumitaloa muistuttava jätskikioski, joka ei tosin vielä ollut auki. Suosittelen pysähtymään Ranthuoneella, jos satut ohi ajamaan.

juustohampurilainen ranthuone.jpg

Visit Järvenpää - uusi Ravintola Maneesi

Ravintola Maneesi.jpg

Pakkanen lauhtui sopivasti lauantaiksi ja päätimme lähteä koko perheen voimin ulkoilemaan. Olin kuullut paljon kehuja uuden ratsastuskeskus Ainon yhteyteen joulukuussa avatusta Ravintola Maneesista. Ratsastuskeskus Aino sijaitsee uuden Lepolan asuinalueen vieressä ja Ainolan seisakkeen läheisyydessä (H -juna pysähtyy Ainolan seisakkeella).

Ravintola Maneesi on rakennettu kahden maneesin väliin ja molempiin maneeseihin on hienot näkymät suurista ikkunoista. Ravintola on avoinna arkisin 11-20 ja viikonloppuisin 11-17. Lounasta on tarjolla arkisin 11-15, iltaisin ja viikonloppuisin vaihtuva menu. Ravintola Maneesissa on tarjolla myös kattava valikoima kahvilatuotteita.

kahvila Maneesi.jpg

Ensimmäisellä käynnillämme pistäydyimme kahville. Lapset halusivat pullaa ja kaakaota. Myöhäisen aamiaisen johdosta  me perheen aikuiset nautimme vain cappuccinot. Ravintolan kahvit tulevatkin Johan & Nyström-paahtimosta. Kaakaot hävisivät parempiin suihin hetkessä ja pullat myös. Yllätten lapset eivät kysyneet kertaakaan joko lähdetään kotiin ja saimme mieheni kanssa nauttia kahvit rauhassa. Maneesin tapahtumien seuraaminen oli niin jännittävää ettei lapsillakaan ollut kiire minnekkään tai tekemisen puutetta. Ravintola Maneesi oli selvästi myös muiden lapsiperheiden suosiossa.

Viereisiin pöytiin vilkuillessa meinasi myöhäisestä aamiaisesta huolimatta nälkä ja annoskateus yllättää. Tarjolla oli mm. suolaisia piirakoita saalaatin kera tarjottuna, kana -caesarsalaattia, burgereita ja ranuja. Totesimme mieheni kanssa, että tänne täytyy tulla uudestaan syömään koko perheen kanssa. Annokset näyttivät nimittäin herkullisilta ja saisimme kerrankin syödä rauhassa maneesien pitäessä huolta lasten viihdyttämisestä. Helsingin Uutisista löytyy myös juttu Ravintola Maneesista.

ratsastuskeskus Aino.jpg

Kotimatkalla pysähdyimme ihailemaan hevosia ja loppuosa kotimatkasta sujui pulkkia vetäen Tuusulanjärven jäällä. Kotikaupunki tarjosi parastaan tänä lauantaina.

Turku Suomen Joulukaupunki osa1

Viime viikonloppuna sain nauttia Turun jouluisesta tunnelmasta äitini ja pikkusiskoni kera viikonloppumatkallamme. Turku ja joulu yhdessä kuuluivat kiinteästi lapsuuteeni, sillä isovanhempani asuivat Turussa. Joulu ei myöskään ole kunnon joulu ilman joulurauhan julistusta, monena vuonna olimmekin sitä kuuntelemassa paikanpäällä. Matka ei valitettavasti alkanut kovin hyvin, sillä objektiivi hajosi. Joudutte siis valitettavasti tyytymään kännykkäkameran kuviin. Matkasta on niin paljon kerrottavaa, että päätin kirjoittaa kaksi postausta. Nyt on luvassa kahviloita ja ravintoloita, seuraavassa postauksessa sitten ostospaikkoja.

Aloitetaan pikkusiskoni ja minun pitkäaikaisesta suosikki kahvilasta, tunnelmallisesta Cafe Qwenselistä. Kahvila sijaitsee ihanan apteekkimuseon sisäpihalla. Apteekkimuseossa pääsee näin joulunaikaan ihastelemaan vanhan ajan joulupöytiä ja jouluherkkuja.

Kahvilassa nautimme ihanassa miljöössä herkullista punajuuri-vuohenjuustopiirakkaa. Kahvilassa on pöytiintarjoilu ja kahvi tuotiin pöytään kuparipannussa.

Joulutunnelma oli taattu, kun pääsimme seuraamaan pienten Lucia kulkuetta ikkunasta.

Toisen lounaan nautimme tietenkin Pizzariumissa. Olihan se pakko käydä testaamassa paikka, joka on saanut niin paljon kehuja blogeissa. Hansakortteli, jossa pizzarium sijaitsee on hieman sokkeloinen ja ainakin meidän oli hieman hankala löytää perille. Kärsivällisyys onneksi palkittiin ja älyopastaulujen avulla löysimme paikanpäälle. Maistoimme erilaisia pizzapaloja ja ne olivat erinomaisia, voin siis suositella paikkaa lämpimästi.

Emme meinanneet saada pöytää mistään ravintolasta, kun aloitin kyselyn viikkoa aikaisemmin eli aivan liian myöhään. Onneksi pääsimme kuitenkin illalliselle Blankoon. Miljöö oli taas kerran ihastuttava ja palvelu erittäin ystävällistä. Ruoka oli hyvää varsinkin lammassalaatti ja lammasvarras, mutta parasta illassa oli pöytämme siivousta odottaessa nauttimamme lämpimät mojitot. Mojito tarjottiin siis lämpimänä totina, mintusta sekä limestä irtosi huimasti makua tähän lämpimään juomaan. Tätä täytyy ehdottomasti kokeilla itsekkin kotona.

Huomenna luvassa siis lisää jouluista tunnelmaa Turusta...