KATSOMASI RESEPTIT

Visit Kustavi: Spauna

spauna Kustavi.JPG

spauna ravintola.JPG

Mökki saareemme Kustavissa on keväällä avattu Spauna. Spauna on avattu remontin jälkeen Kustavin Kalatupien vanhoihin tiloihin Vuosnaisten satamaan. Spaunasta löytyy mm. ravintola ja kesäkauppa. Kesäkauppassa kävimme ahkerasti  kesäloman aikana ja täydensimme ruokavarastoja, jotta ei tarvitsisi aina lähteä lossilla mantereelle. Kesäkaupan leivät olivat erinomaisia ja paikan päällä leivottuja. Erityisesti ciabattasämpylät olivat koko perheen suosikkeja.

Viimeisenä lomapäivänä mökillä kävimme syömässä Spaunan ravintolassa ennen kotiin lähtöä. Ravintolan itsetehdyt tuorepastat houkuttelivat, mutta päädyin lopulta tilaamaan kuitenkin falafel- annoksen. Falafelit olivat ihanan rapeita pinnalta ja meheviä sisältä. Falafelit tarjottiin ihanan kirpeän tahinikastikkeen, salaatin ja grillattujen vihannesten kera. Tykkäsin annoksesta kovasti ja niin muukin perhe omista annoksistaan.

Seuraavalla kerralla on kyllä testattava ravintolan tuorepasta. Spauna on tarjolla myös paljon muutakin esim. majoitusta, pyörien ja veneiden vuokrausta. Lisää tästä erinomaisesta paikasta ja omistajien tulevaisuuden suunnitelmista voit lukea lisää linkistä.

spauna falafel.JPG

Kesäloman ensimmäinen viikko Rukalla

Kesäloman ensimmäinen viikko on kohta takana. Tässä kooste lomaviikosta kännykkäkameran taltioimana. Haimme lapset mummilasta ja lähdimme ajamaan kohti Rukatunturia. Pitkän ajomatkan pelastus oli ehdottomasti storytell.fi ja supermarsu äänikirjat. Lapset jaksoivat matkan ihmeen hyvin äänikirjoja kuunnellen. Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan.

Rukalla majoituimme Chalet Rukapeakiin kuuluvaan villa little peakiin. Ihanasta villasta tulossa myöhemmin ihan oma postauksensa. Kiipesimme koko perhe useamman kerran Juhannuskallion laelle. Ihailimme maisemaa ja muistelimme miehen kanssa päivää 11 vuoden takaa jolloin meidät vihittiin Juhannuskallion huipulla.

Kävelimme myös rukatunturin yli Rukan keskustaan ja vastaan tuli iso tokka poroja. Nautimme upeista maisemista ja rauhallisuudesta. Ajomatka mökille Kustaviin sujui myös hyvin äänikirjoja kuunnellen vaikka matkaan kului 10 tuntia. Nyt nautimme hetken lomasta ja helteistä mökillä.

Ravintola Köpmans Nauvo

köpmans nauvo.JPG

Pääsin tällä viikolla vierailemaan Nauvoon ja ihastuttavaan Köpmans ravintolaan. Ravintolan lisäksi rakennuksessa on myös kahvila ja bed and breakfast. Nautimme illallisen lämpimänä kesäiltana ravintolan puutarhassa. Ihastuttava miljöö ravintolalle. Miljöön lisäksi myös ruoka ihastutti.

köpmans nauvo ravintola.JPG

lammasburgeri köpmans.JPG

suklaakakku köpmans.JPG

Peuracarpaccio rakuunamajoneesilla ja kapriksilla oli herkullista. Karitsaburger, jossa sämpylän sijaan oli paksut viipaleet saaristolaisleipää ihastutti. Karitsaburgeria saaristolaisleivällä on kokeiltava ehdottomasti myös itse valmistaa. Lopuksi pöytään saapui pala tuhtia suklaakakkua, jota raikasti ihanasti marjasorbetti.

Suosittelen ehdottomasti käymään Köpmansissa jos olette Nauvon suunnalla käymässä.

köpmans kahvila-ravintola nauvo.JPG

köpmans ravintola terassi.JPG

Urajärven Kartanon lastenpäivä 17.6

urajärven kartanon lastenpäivä.jpg

Urajärven kartanolla järjestetään tulevana lauantaina 17.6 klo12-16 suosittu lasten kartanopäivä. Päivän aikana kartanolla on tarjolla monenlaista ohjelmaa lapsille: Satu- ja musiikkituokioita, leikkejä, askartelua, wanhan ajan hevoskyytiä ja tietysti lasten omat museo- ja pihapiirikierrokset.

Urajärven kartanosta kirjoitin aikaisemmin viime kesänä. Lisätietoja tapahtumasta löytyy Urajärven kartanon ystävien ry:n sivuilta.

Meidän lapset ovat kuumeisesti odottaneet lasten kartanopäivää jo muutaman viikon ajan eli voimme suositella tapahtumaa lämpimästi koko perhe.

Porvoo Meat District

Meat District liha.jpg

Meat District.jpg

illallinen Meat District.jpg

Viime viikonlopun Porvoon minilomamme ehdoton kohokohta oli illallinen Meat District ravintolassa. Ravintola sijaitsee tunnelmallisessa vanhassa Porvoossa ihastuttavassa rakennuksessa. Miniloma ihan kahdestaan tuli tarpeeseen ja päätimme hemmotella itseämme Meat Districtin all in menulla. Illallinen aloitettiin herkullisilla alkupaloilla: tartar, leikkele lajitelma ja grillatu paprika olivat aivan mahtavan makuisia. Menu onnistui allegiani huomioiden ja luuytimen kanssa yleensä tarjottava mäti oli korvattu kapriksilla. Yhdistelmä oli todella onnistunut.

Meat District tartar.jpg

Meat District grillattu paprika.jpg

Meat District alkupalat.jpg

Meat District grillattu luuydin.jpg

Meat District parhaat hampurilaiset.jpg

Väliruokana tarjottu hampurilainen ensin hieman ihmetytti, mutta ensimmäisen suupalan jälkeen vain hyrisimme tyytyväisyyttä. Pihvi oli nimittäin aivan taivaallinen. Tätä burgeria on paha päihittää maussa. Pääruokana oli grillattua Flank steakia grillatun salaatin kera. Flank steak oli aivan täydellistä. Jäkiruokana tarjoiltiin onneksi taivaallista laventelijäätelöä, tässä vaiheessa olimme nimittäin jo aika täynnä.

Illallinen pääsi ehdottomasti top10 listalle ja voin suositella ravintolaa lämpimästi. Miniloma oli kokonaisuudessaan aivan täydellinen ja ei auta kuin alkaa suunnitella seuraavaa niin jaksaa huomattavasti paremmin pyörittää lapsiperhe arkea.

Meat District Flank steak.jpg

Meat District pääruoka.jpg

Meat District laventelijäätelöä.jpg

Ravintola vinkkejä Teneriffalle

meson castellano.jpg

teneriffa ravintola meson castellano.jpg

teneriffa ravintola iberico porsaan poskia.jpg

Vietimme perheen kanssa ihanan rentouttavan lomaviikon Teneriffalla. Hotellimme sijaitsi Playa de las Américasissa. Kävimme syömässä ravintoloissa Playa de las Américasin lisäksi Los Cristianoksen alueella. Matkan ensimmäisinä päivinä opimme valikoimaan ravintolan tarkkaan etukäteen. Alueilta löytyi nimittäin myös valitettavan huonoja ravintoloita. Päätin koota yhteen postaukseen matkamme parhaimmat ravintolat ja toivottavasti vinkeistä on hyötyä muille alueella lomaileville.

Loman ehdottomasti paras ravintola oli matkanjärjestäjän suosittelema Meson Castellano. Meson Castellanosta saa erinomaisista raaka-aineista valmistettua mannerespanjalaista ruokaa. Tapas valikoima oli laaja ja tilaamamme ruoat erinomaisia. Tilasimme pääruoksi grillattu kanaa, jänistä, karitsan kyljyksiä ja iberico porsaan poskia. Taisimme olla ravintolassa ainoat turistit, joka on matkoilla usein hyvä merkki.

teneriffa rantaravintola.jpg

teneriffa mojokastike.jpg

teneriffa french burger.jpg

teneriffa hyvä ravintola.jpg

teneriffa monkey beach club.jpg

Rantaravintolat olivat loman alussa tuottaneet karvaan pettymyksen, mutta loman lopussa päädyimme lounaalle Monkey Beach Club -ravintolaan Adejen alueella suoraan rannalla vietetyn päivän jälkeen. Tästä rantaravintolasta sai erinomaisia burgereita, jotka maistuivat koko perheelle. Lapset huomioitiin myös tuomalla pöytään värikyniä ja värityskuvia, nälkäisenä ruoan odottelu sujui näin sopuisasti. Ravintolasta oli koko reissun parhaat näköalat rannalle.

Myöhemmin selvisi, että rantaravintola kuului Monkey ravintoloiden ketjuun. Kävimmekin eräänä iltana Monkey ketjun italialaisessa ravintolassa syömässä Los Christianoksen alueella. Ruoka oli ihan hyvää, mutta burgerit olivat mielestämme parempia.

teneriffa monkey ravintola italialainen.jpg

teneriffa monkey ravintola.jpg

teneriffa pizza y vino.jpg

Eräänä iltana lapset halusivat pizzalle ja tripadvisoryn avustuksella löysimme erinomaisen pizzerian: Pasta & Vino. Pizzat olivat erinomaisia ja hyvistä raaka-aineista valmistettuja. Suosittelen, jos matkalla tekee mieli pizzaa.

Toivottavasti näistä vinkeistä on apua muille alueella matkaileville.

teneriffa ravintola pizza y vino.jpg

Lakritsi- ja Sal­miak­ki­fes­ti­vaa­lit

Viime keväänä pääsimme minilomalle mieheni kanssa kahdestaan. Pääsimme muiden ruokabloggaajien kanssa tutustumaan Tukholmaan Lakritsi- ja Salmiakkifestivaaleihin sekä uudistuneeseen Vikingline Gabriellaan. Lakritsi- ja Salmiakkifestivaalit järjestetään tänä viikonloppuna 29-30.10 Helsingissä, joten vielä ehdit itse Wanhaan Satamaan maistelemaan herkkuja!

Viking Linen laivoilla ei ole tullut matkustettua sen jälkeen kun tapasin mieheni 13 vuotta sitten eräällä ikimuistoisella risteilyllä. Gabriella oli keväällä juuri uudistunut ravintoloita ja hyttejä myöden. Risteily oli todella positiivinen kokemus hyttejä ja ruokia myöden. Buffetti on yleensä ollut itselleni suorastaan kirosana, mutta Gabriellan buffetin tarjoilut olivat erinomaisia. Kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa, joten tässä muutama kuva risteilystä.

Matkan tarjosi Viking Line ja Lakritsi- ja salmiakkifestivaalit.

Halosenniemi

Lauantaina päätimme miehen kanssa lähteä kävelylle nauttimaan syksyisestä säästä. Suuntasimme kohti Halosenniemeä. Halosenniemi on taidemaalari Pekka Halosen rakentama koti Tuusulanjärven rannalla, joka toimii nykyään taidemuseona. Halosenniemessä on 11.12 asti Hyvä hiljaisuus näyttely. Maalausten lisäksi ihailimme itse rakennusta, joka on huikaiseva. Tuusulanjärven rannalle niemen kärkeen rakennetussa Halosenniemessä on aivan mahtavat maisemat.

Kävimme myös ihastelemassa Maija Halosen keittiöpuutarhaa, joka ei voisi kauniimmilla paikalla sijaita. Oikein mukava viikonloppuretken kohde. Suosittelen käymään.

Visit Turku osa2

Toinen päivä minilomasta Turussa sujui Forum Marinum merikeskuksessa. Merikeskuksessa en ollut aikaisemminkäynyt ja yllätyin todella positiivisesti. Museossa on näyttelyitä ja mielenkiintoinen vene- sekä laivakokoelma. Museoalukset ovat avoinna kesällä ja näyttelyt ympäri vuoden.

Museoaluksista vaikuttavin oli ehdottomasti Suomen Joutsen, jolla onkin monta monituista kertaa tullut vierailtua. Parkki Sigynd oli minulle myös entuudestaan tuttu ja oli lapsista todella mielenkiintoinen. Muita mieleen jääneitä aluksia olivat tykkivene Karjala ja miinalaiva Keihässalmi.

Museon näyttelyt oli todella hyvin toteutettu ja merikeskukseen on pakko tulla toistekin niin paljon jäi näkemättä. Lämpimät suosittelet siis museolle ja kannattaa varata reilusti aikaa, että ehtii kaiken näkemään rauhassa.

Visit Turku osa1

Päätimme pitää pienen tauon mökkeilyyn ja varasimme Turusta hotellihuoneen yhdeksi yöksi. Juokseva vesi, sisävessa ja suihku tuntuivat mahtavilta muutaman viikon tauon jälkeen. Ostimme hotellista perhe TurkuCardin ja sillä pääsimme edullisesti koko perhe kiertämään museoissa 24h.

Ensimmäiseksi suuntasimme Turun tuomiokirkkoon, jossa riitti paljon ihmeteltävää. Tuomiokirkolta suuntasimme Aurajoen rantaa pitkin kävellen Aboa Vetus & Ars Nova museoon.

Saavuimme Aboa Vetus & Ars Nova museoon sopivasti lounas aikaan. Museon kahvilassa oli tarjolla herkullinen lounassalaatti buffetti, täytettyjä leipiä, suolaisia piirakoita ja lasten riemuksi pizzaa. Lounas oli herkullinen ja hieman harmittelin, että emme osuneet paikalle lauantaina jolloin tarjolla olisi jazz brunssi.

Museo oli lapsille mieluinen. Historiasta kiinnostunut esikoinen olisi voinut viettää museossa vaikka koko päivän. Museon näyttelyssä oli kivoja tehtäväpisteitä lapsille mm. vahatauluun kirjoittaminen.

Seuraavaksi jatkoimme matkaa jokivartta pitkin Apteekkimuseoon. Museon laboratoriot kiinnostivat lapsia erityisesti ja mukaan ostimme apteekkisalmiakkia ja rintasokeria. Apteekkimuseoon jälkeen kävelimme joenvartta takaisin hotelliin lepäämään ennen illallista.

Vietin lapsena paljon aikaa Turussa isovanhempieni luona. Mummin kanssa kiersimme usein Turun museoita, koska pikkusiskoni ja minun mielestäni se oli kivaa. Oli mukavaa käydä omien lasten kanssa paikoissa, joissa on itse lapsena tykännyt käydä.

Illalliselle menimme Dennikseen, jossa on myös tullut käytyä lapsena ja joka on vieläkin samalla paikalla. Denniksen pizzat olivat edelleen herkullisia. Oikein mukava nostalgiamatka perheen kanssa.

Muumimaailma

Perheemme kesälomaan on jo muutaman vuoden ajan kuulunut lasten omat lomapäivät. Jokainen lapsista saa suunnitella oman lomapäivän ja päättää mm. minne mennään ja mitä syödään. Oman lomapäivän suunnittelu alkaa jo hyvissä ajoin ennen loman alkua ja suunnitelma saattaa muuttua useaan otteeseen. Omasta lomapäivästä on muodostunut lapsille todella tärkeä ja innolla odotettu päivä.

Tänä vuonna kuopus halusi muumimaailmaan ja esikoinen väski seikkailusaarelle. Perheen miehet suuntasivat siis väskiin ja minä tyttöjen kanssa muumimaailmaan. Muumimaailma oli uudistunut kivasti sitten viime käynnin. Muumitalon sisustusta oli päivitetty ja muumitalon viereen oli rakennettu Muumipeikon talo.

Kävimme katsomassa myös teatteri Emman esityksen ja tytöt tykkäsivät siitä paljon. Nälän yllättäessä kuopus valitsi ruokapaikaksi Pikkumyyn perunateatterin. Valinta taisi johtua ruokapaikat nimestä, nimi sai neidit aina kikattamaan. Tytöt olivat tyytyväisiä perheannokseen, joten äitikin oli tyytyväinen lasten iloitessa.

Kuopuksen lomapäivän kruunasi ennen lähtöä saatu halaus Nipsulta. Nipsua olikin koko päivä yritetty etsiä. Esikoinen oli myös aivan onnessaan isän kanssa seikkailusaarella vietetystä päivästä.

Kustavin Käsityökylä

Kustavissa mökillä kesälomaa viettäessämme on jo lapsuudestani asti Kustavin käsityöläiskylässä ollut pakko päästä käymään ainakin kerran loman aikana. Käsityöläiskylässä sijaitsee Kustavin Savipajan myymälän lisäksi Paratiisipaja, sepänpaja, hopeapaja ja tekstiilitupa. Paikanpäältä löytyy myös kahvila ja lasten riemuksi pupuja sekä lampaita, joita pääsee ruokkimaan.

Savipajan myymälässä on astioiden lisäksi tarjolla kaikenlaista ihanaa mm. Serviettejä, keittiöliinoja, pehmoleluja ja kaikenlaisia herkkuja keittiöön. Paratiisipajasta löytyy kynttilöiden ja ekologisten pesuaineiden lisäksi luonnonkosmetiikkaa, sisustustuotteita ja vaatteita. Sepänpajasta löytyy tietysti pajassa taottuja esineitä, hopeapajasta löytyy ihania paikanpäällä tehtyjä koruja ja tekstiilituvasta ihastuttavia tekstiilejä.

Kahvilasta saa herkullisia munkkeja ja myös lounasta. Kahvit kannattaa nauttia viehättävällä terassilla ja lapset voivat samaan aikaan hurjastella viereisellä polkuautoradalla.

Kustavin käsityöläiskylästä löytyy siis koko perheelle mielekästä katsottavaa ja tekemistä, suosittelen vierailemaan paikanpäällä.

Tällä kertaa mukaan tarttui edellisinä kesinä hyväksi havaittuja tuotteita paratiisipajasta: hyttyskynttilöitä, ekologista puhdistusainetta ja pyykinpesuainetta. Savipajan myymälästä ostin lisää ihania pastellinvärisiä pusspuss companyn astioita.