KATSOMASI RESEPTIT

Ihana, upea New York

Upea, upea New York. Ehdottomasti suosikkikaupunkini koko maailmassa.

New York vei sydämeni jo vuonna 2013 kun matkustimme sinne ensimmäistä kertaa apukokin kanssa juhlistamaan joulua. Mikä kaupunki! kaipuu kaupunkiin äityi vuonna 2014 niin suureksi että suunnistimme sinne myös seuraavaksi jouluksi ja uudeksivuodeksi apukin kanssa.

New York_1.jpg

Tänä vuonna vietämme joulua kotona, mutta haave seuraavasta New York-reissusta elää vahvasti mielessä.

New York_2.jpg

Tällä viikolla ilmestynyt Maku-lehti kohotti matkakuumeen aivan ääriinsä. Arvaatteko miksi? uusimmasta Maku-lehdestä löytyy minun kirjoittamani matkajuttu NewYorkista. Aikamoista. Myönnän että muutama onnenkyynel tipahti poskilleni kun sain lehden käsiini. Mikä kunnia saada kirjoittaa elämänsä ensimmäinen lehtijuttu maailman upeimmasta kaupungista.

New York_3.jpg

New York_4.jpg

New York_5.jpg

Nyt kannattaa siis suunnata ostamaan uusin Maku-lehti ja aloittaa nojatuolimatka New Yorkin jouluhumuun. Jutussa on monta ravintolavinkkiä, joulufiiliksiä ja toivon että sieltä löytyy mukavia tärppejä jos joku siellä ruudun takana innostuu matkustamaan New Yorkiin.

Mikä on teidän lempikaupunkinne?

Tallinnan helmi: ravintola Noa

Onpa ihanaa päästä jakamaan tämä ravintolaelämys kanssanne. Olen syönyt kesän ajan paljon ja erinomaisia ruokia ja nyt tuntuu, että kesä loppui aikamoiseen pamaukseen. Herkullisen kesän finaali!

Olen lukenut Restoran Noasta paljon hyvää ja ajanut sen ohi monta, monta kertaa. Olen aina ollut utelias näkemään miltä siellä näyttää sisällä ja miltä kehuttu ruoka maistuu

Erinäisten sattumusten kautta päädyimme viime viikon Tallinnan reissullamme Noaan. Voi miten riemuitsin!

Noa on varsin uusi ravintolatulokas. Se avattiin viime vuonna (2014) mutta se vei ilmeisesti kaikkien sydämen, koska vielä samana vuonna Noa valittiin Viron parhaaksi ravintolaksi. Aikamoista.

Restoran NOA.jpg

Restoran NOA-2.jpg

Restoran NOA-11.jpg

Noa sijaitsee hengästyttävällä paikalla ja sen miljöö on ainutkertainen. En nyt äkkiä keksi mitään tunnelmallisempaa, kuin Noassa istuminen kasvot merelle päin ja hengästyttävän auringonlaskun katsominen. Elokuu on kyllä ehdottomasti paras aika käydä Noassa, auringonlaskut antavat todella parastaan.

Noassa voi ainakin näin kesäaikaan istua sisällä, terassilla ja ulkona. Lisäksi Noasta löytyy Chef's Table, jossa tarjoillaan 5 - ja 7 ruokalajin menut. Me istuimme a'la carten puolella, jossa ruokalajien määrän sai vapaasti valita.

Kuuntelin mielenkiinnolla Noassa aiemmin vierailleiden lempiannoksia ja päädyin valitsemaan itselleni grillattua purjoa

Restoran NOA-4.jpg

Rehellisyyden nimissä on pakko myöntää että menulla mainittiin hollandaise-kastike ja sillä oli myös vaikutusta päätökseen.

Grillatun purjon sisällä (katsokaa miten upeat värit annoksessa!) oli valkosipuliperunoita, parsakaalia, hollandaise-kastiketta ja juustolastuja. Niiiin hyvää.

Restoran NOA-5.jpg

Upealta näytti myös munakoisoannos.

Restoran NOA-7.jpg

Apukokin alkupala (aikamoinen!) suolattu taimen kaikkine lisukkeineen oli upea. Siis yksinkertaisesti upean näköinen ja kuulemma myös makuinen. Itse iskin annoksessa haarukkani kurkkusalaattiin.

Restoran NOA-6.jpg

Isäni Surf & Turf-annos häikäisi väreillään ja kauneudellaan. Pääsin maistamaan sitäkin, todella hyvää. Annos oli kasattu kekseliäästi ja erosi kyllä perinteisestä surf&turf-annoksesta.

Restoran NOA-12.jpg

Päivän grillattua kala-annosta oli kehuttu minulle moneen otteeseen (en silti valinnut sitä) ja ihastelin sekä maistoin apukokin kala-annosta. Kala grillataan itselleni aiemmin tuntemattomassa Josper puuhilligrillissä. Kala ja sen lisukkeet olivat todella herkullisia.

Itse tilasin pitkästä aikaa ribsejä, joka olikin todella iso annos. Siinä oli tekemistä vaikka suuriruokainen tapaus olenkin, etenkin kun lisukkeitakin oli laitettu runsaalla kädellä. Suloiset pienet porkkanat ja maukas granaattiomenasalsa veivät kielen mennessään.

Maistelimme toki myös jälkiruokia, mutta ilta hämärtyi niin vauhdilla ja Noassa oli niukka valaistus (tunnelmaa!) joten jälkiruoista ei ole kuvia. Mutta vakuutan, vannon ja lupaan että niitäkin kannattaa syödä. Mieluiten sillä tekniikalla että kaikki pöytäseurueen jäsenet syövät eri annoksen, kuten me, jotta pääset maistelemaan kaikkea tasapuolisesti. Näin toimimme itseasiassa koko ruokailun ajan. Onni ja autuus.

Restoran NOA-13.jpg

Restoran NOA-8.jpg

Restoran NOA-10.jpg

Restoran NOA_.jpg

Upea Noa. Suosittelen!

NOA Restaurant

Ranna Tee 3, Tallinn

Herkullinen Pietari

Edellisessä postauksessa kerroin kuinka Pietari hurmasi meidät heinäkuun viimeisenä viikonloppuna, kun piipahdimme Pietarissa viikonloppumatkan verran. Sen lisäksi, että Pietari on kaunis ja mielenkiintoinen kaupunki, pääsee siellä syömään aivan ihania ruokia

Vieraassa kaupungissa voi joutua harhapoluille ravintoloiden suhteen, jos ei tiedä mihin mennä tai mitä etsiä, joten pelasin tapani mukaan varman päälle ja kysyin hotellimme kontaktilta vinkkejä. Saimme häneltä todella hyvät illallisravintolavinkit, joten jaan ne kanssanne tässä postauksessa.

Perjantai-illan ravintolalle en löytänyt minkäänlaisia nettisivuja eikä sitä löytynyt minun salapoliisintaidoillani TripAdvisoristakaan, mutta sinne on helppo löytää, jos löytää tiensä ensin Grand Hotel Emeraldiin. Ravintola sijaitsee nimittäin suoraan hotellia vastapäätä.

Otimme siis perjantaina rauhallisesti ja ylitimme tien illallispaikkaamme. Olimme aluksi hieman hämmentyneitä, kun saavuimme, koska paikka näytti lähinnä kahvilalta josta ei saisi mitään lämmintä ruokaa. Lisäksi paikassa oli juuri alkamassa livemusiikkiesitys. Istuimme kuitenkin meille varattuun pöytään ja ryhdyimme tutkimaan menua. Menun ulkonäkö ei vielä vakuuttanut, mutta ryhdyimme tilaamaan ruokia. Tarjoilijamme sai meidät kuitenkin rentoutumaan asiantuntevuudellaan ja hänen avullaan tilasimme saslikeja, borsch-keittoja, kasvis- ja leikkelelautasia, hatchapur-leipiä vodkaa.. kaikkea!

Hochy Schaschlik

Suvorovsky Prospekt, St Petersburg

Hochy Schaschlik.jpg

Hochy Schaschlik-3.jpg

Hochy Schaschlik-4.jpg

Hochy Schaschlik-5.jpg

Hochy Schaschlik-6.jpg

Hochy Schaschlik_saslik.jpg

Kaikki oli niin hyvää! seurueemme ihastui erityisesti hatchapur-leipiin, jotka ovat juustoisia leipiä. Niitä syötiin kaksin käsin. Löysinpä muuten reseptinkin näihin ihaniin leipiin eilen Mama Gastro-blogista! tykkäsin myös paljon perunaleivoksista jotka dipattiin ranskankermaan...

Emme jaksaneet enää jälkiruokia tämän aterian päälle, vaan suunnistimme suoraan nukkumaan. Hyvä ruoka, hyvä mieli.

Erityiskiitos mahtavalle tarjoilijallemme joka jaksoi tosiaan opastaa meitä saslikien kastikkeita, erilaisten alkupalojen ja sen tärkeimmän, eli vodkan, suhteen. Lähes kolmen tunnin ruokailun aikana hän myös kärsivällisesti kuunteli puujalkavitsejämme ja kertoi meille kulttuuristaan. Tiesittekö nimittäin, että paikallisilla on tapana ottaa sitruunapaloja alkoholin juomisen välissä, koska se kuulemma vähän niin kuin nollaa tilanteen ja vodkan juonti voi jatkua!

Lauantaina lähdimme seikkailemaan illalliselle Sennaya-aukiolle, n. 10-15 minuutin ajomatkan päähän. Siellä emme päiväsaikaan käyneet lainkaan ja ainakin lauantai-iltana ihmisiä oli kadut täynnä.

Menimme jälleen syömään meille suositeltuun paikkaan ja tämä olikin lähes vastakohta edellisillan ravintolalle. Upeat puitteet, varmaan parikymmentä tarjoilijaa, kaksi kerrosta ja tavattoman pitkä menu.

Khochu Kharcho oli elämys!

Sadovaya St., 39/41, St. Petersburg, Russia

Hochy Kharcho.jpg

Erityisen ihastuneita olimme hieman tulisiin Phkaleihin, joissa oli mm. punajuurta, pähkinöitä ja kaalia. Näitä voisi tehdä kotonakin!

Hochy Kharcho-2.jpg

Pikkelöityjä kasviksia!! lemppareitani.

Hochy Kharcho-3.jpg

Pääruoaksi söimme mm. kalapihvejä, saslikeja, lihapatoja..

Hochy Kharcho-4.jpg

Jaksoimme, ihme kyllä, vielä tilata jälkiruoat.. mutta ne olivatkin hieman kookkaammat kuin olimme ajatelleet!

Hochy Kharcho-5.jpg

Kaikenkaikkiaan todella ihanat ravintolaelämykset molempina iltoina. Pietariin on päästävä uudelleenkin, syömään...

Hurmaava Pietari

Olimme viime viikonloppuna perhelomalla naapurimaassa Venäjällä. Suhasimme Allegro-junalla 3,5 tunnin matkan (suosittelen 1.luokkaa lämpimästi!) Helsingistä Pietariin viime perjantaina ja saavuimme hurmaavaan Pietariin iltapäivällä.

Olen ollut Pietarissa kerran aiemmin, eräänä hyisen kylmänä talvena, jolloin oli niin kylmä ettemme voineet matkaseurueen kanssa liikkua ulkona lainkaan. Siksi ilahduinkin, kun päätimme lähteä matkalle kesäaikaan. Pietari todella näytti parhaat puolensa meille heinäkuun viimeisenä viikonloppuna.

Aurinkoi paistoi sen verran lämpimästi, että tarkenimme kovasta (ja kotoa tutusta) tuulesta huolimatta t-paidoilla jo lauantaina. Sunnuntaina, matkamme viimeisenä päivänä olikin hellepäivä.

Yövyimme Grand Hotel Emerald- hotellissa isäni suosituksesta. Suosittelen lämpimästi kyseistä hotellia. Sen sijainti on loistava, n. 10 minuutin kävelymatka Nevski Prospekt-kadulle, 15 minuuttia autolla Finland-juna-asemalle ja lähistöltä löytyy puistoja, ravintoloita, kauppoja ja paljon muuta.

Lauantaina kuljimme lähes koko päivän kaupungilla. Osa seurueesta lähti Eremitaasiin, osa Peter & Paul-linnoitukselle, huvipuistoon, eläintarhaan ja museoihin. Me lähdimme apukokin kanssa tutkimaan kaupunkia jalan. Kävelemme aina kaupunkimatkoillamme paikasta toiseen, se on ehdottomasti paras tapa tutustua uuteen kaupunkiin. Päivän kilometrisaldo oli iltapäivällä kello 15 jopa 14,5 km! meillä ei ollut apukokin kanssa varsinaista päämäärää, halusimme haahuilla kaupungin kaduilla päämäärättömästi, istahdimme välillä puistoon istumaan ja nauttimaan auringosta, söimme kevyen lounaan ja minä paketillisen macarons-leivoksia ja valokuvasimme. Ihana päivä.

Pietari pursuaa historiaa, menneiden aikojen havinaa, kauniita vanhoja taloja ja erinomaisia ravintoloita joihin palaan matkamuisteloiden seuraavassa osassa.

Sympaattinen Södermalm

Kaupallinen kampanja, yhteistyössä Silja Line

Viime viikolla kerroin teille risteilykokemuksestamme ja herkuista mitä saimme syödäksemme Silja Linen laivoilla. Kiertoristeilyn ansioista meillä oli 10 tuntia aikaa tutustua Tukholmaan, joten meidän ei tarvinnut kiirehtiä.

Olin suunnitellut, että viettäisimme päivän, tai ainakin suuren osan siitä, Södermalmin sympaattisessa kaupunginosassa. Aloitimme päivän hyppäämällä Tukholman Värtan-terminaalista Tallink Shuttle Busiin, joka vei meidät vanhan kaupungin liepeille. Sieltä kävelimme Södermalmiin nauttien auringonpaisteesta.

Kun pääsimme Södermalmin puolelle, istahdimme hetkeksi kadunkulmaan ja minä bongasin heti mehubaarin. Sinne oli päästävä heti, jotta jaksaisin lounaaseen saakka.

Stockholm Juiceverket sijaitsee Södermalmilla (Högbergsgatan 37) ja sen lisäksi kolmessa muussa kohteessa Tukholmassa.

Mehujen avulla jaksoimme kävellä syvemmälle Södermalmin syövereihin ja nauttia maisemista jalan.

Luin ennen matkaamme, että Södermalmia on tituleerattu mm. Tukholman Brooklyniksi. Ei siis ihme, että olen kahdella viime reissulla viihtynyt kyseisellä alueella niin hyvin. Södermalm on kyllä todella pieni ja kompakti alue sisareensa Brooklyniin verrattuna, mutta todella viehättävä alue kaikinpuolin.

Keittiöväline- ja astiafanina (se kaiken retron ystävänä) olin bongannut jo netistä erään kaupan, jossa halusin välttämättä käydä.

En lopulta ostanut Cocktailista (Bondegatan 34)mitään, mutta siellä oli ihana hypistellä. Samalla kulmalla sijaitsi myös Krukmakeriet (Bondgatan 32), josta ostin pienet keramiikkakipot sekä Behagligt (Södermannagatan 24), josta mukaani lähti yksi, kaunis pellavaliina.

Yksi jo edellisellä reissulla, ja Instagramissa suositeltu, välistä jäänyt paikka oli Urban Deli (Nytorget 4).  Sinne suunnistimme apukokin kanssa ihastelemaan delin ruokahyllyjä ja syömään välipalat. Tai no, minä söin välipalan ja apukki nautti virvokkeen.

Urban Delistä teki mieli ostaa kaikkea ja olisi tehnyt mieli syödäkin kaikkea. Päädyin kuitenkin "pieneen" välipalaan eli tilaamaan puolikkaan ravun, josta tein rapuleipiä. Maukasta!

Välipalan jälkeen kiertelimme lähikortteleita ja löysimme tiemme myös Pärlansin (Nytorgsgatan 38) myymälään, joka oli ehdottomasti nähtävä.

Olin ostanut aiemmin tänä vuonna Pärlansin salt-lakridsia Hellasta ja Herkusta Museokadulta ja samaa herkkua oli nyt tältä reissulta saatava lisää. Ostin myös purkin kinuskia.

Lounaalle päädyimme huikean hauskaan retroteemaiseen ravintolaan, jossa sai lounasaikaan koota oman hampurilaisen. Paikka oli täynnä ihmisiä, joten astuimme sisään luottavaisin mielin. Hauskaa kyllä, tämä ravintola ei ollut todo-listallani lainkaan, joten joskus kannattaa kyllä poiketa suunnitelmasta.

Lily's Burger (Hornberg strand 47) oli värikäs kuten dinerin kuuluukin ja saimme todella mahat täyteen lounaalla. Hampurilaispihvit olivat mehevät ja sopivat mediumit ja sämpylät pehmeät. Lisukkeeksi sai valita tiskiltä mitä halusi, itse otin marinoitua punasipulia, salaattia, coleslaw'ta ja majoneesia. Meiltä meinasi lähteä hampurilaisen täyttäminen aivan käsistä ja tästä syystä en saanut syötyä kaikkia ranskalaisia. Harmi!

Lounaan jälkeen jatkoimme Södermalmilla haahuilua, kävelimme puistoissa ja hautausmaan reunamilla ja lähdimme hitaasti kohti Tukholman keskustaa, jos vaikka sieltä löytyisi jotain kivaa. Ehdimmekin nauttia päiväkahvit, käydä hieman ostoksilla ja istahtaa terassilla ennen kuin oli aika lähteä takaisin satamaan. Ihana päivä!

Vaikka ehdimmekin Tukholmaan vain päiväreissulle, ihastuin kyllä eniten Södermalmin tunnelmaan, kauppoihin ja ravintoloihin. Olen myös vakaasti päättänyt, että Tukholmaan on pakko päästä uudelleen!

Mökkielämää

Lomalla ehdimme kuin ehdimmekin kertaalleen mökillekin. Apukokin perheen mökki sijaitsee Tammisaaressa, meren äärellä ja vaikka säätiedotukset lupailivat sadetta ja myrskyä, pääsimme nauttimaan auringonpaisteestakin.

Mökillä tärkeintä on verkkarit, ruoka ja lukeminen. Näitä kaikkia lajeja harrastinkin ahkerasti. Tällä lomalla on tullut luettua jo neljä kirjaa, pääosin kevyttä kesälukemista mutta kahlaan myös parhaillaan läpi Steve Jobsin elämänkertaa. Olen lukutoukka ja lomalla yksi parhaista ajanvietteistä onkin lukeminen. Mutta kyllä syöminen silti vie voiton!

Rakastuin palavasti heti mökkireissun aluksi savustettuihin valkosipuleihin, söin yhdessä päivässä kaksi kokonaista valkosipulia!

Kukapa ei tuommoiseen herkkuun rakastuisi? ja niiden valmistaminen on niin helppoa! valkosipulit savustimeen 30-40 minuutiksi ja siinäpä se. Kuorimista helpottaakseen kannattaa ottaa uloin kuorikerros pois. Ja eikun syömään.

Löytyykö sieltä ruudun takaa muita hyviä savustettujen valkosipuleiden reseptejä?

Mökin läheisyydestä löytyy myös kiva lenkkipolku, jota kuljettiin eräänä päivänä. Olimme lähinnä menossa kurkkimaan, olisiko läheisen maatalon "kiska" auki, josta saa ostaa kasviksia mutta ei ollut. Kävelimme sen sijaan reippaan 4,5 km lenkin keskellä kauniita maalaismaisemia ja pysähdyimme välillä kuvaamaan ja syömään mansikoita.

Kesässä parasta on ruoka.

Söimme eräänä mökkipäivänä mielettömän maukasta Iberico Secreto-possua, jonka sain Pan Nordic Meatilta, jonka marinoin Pinterestistä löytämälläni mojo-kastikkeella. Lisäksi tein grillattua, raikasta maissisalaattia, jonka reseptin jaan ensi viikolla.

Kesä on kyllä ihanaa aikaa ja tänä vuonna grillaus on kyllä vienyt minut mennessään.

Mukavaa viikonloppua!

Merellä her­kut­te­le­mas­sa

Kaupallinen yhteistyö: yhteistyössä Silja Line

Moni, joka seuraa blogia Instagramissa, saattoi huomata että kaappasin Silja Linen Instagram-tilin käyttööni viime viikolla. Pääsin ilokseni mukaan Silja Linen blogikampanjaan ja matkustamaan Silja Linen vuonna 2014 uudistetulla laivalla Silja Serenadella ja Silja Galaxylla. Sain ottaa matkaseuraksi apukokin ja söimmekin 36 tunnin aikana navat paukkuen sekä merellä että maissa.

Silja Serenade uudistettiin tammikuussa 2014, tällöin uudistettiin laivan myymälät, Grande Buffet-ravintola sekä Sunflower Oasis-kylpylä.

Olin molemmilla laivoilla ensimmäistä kertaa ja risteilymme ei ollut ihan se perinteisin, vaan teimme kiertoristeilyn eli lähdimme Helsingistä, saavuimme Tukholmaan, vaihdoimme laivaa ja vietimme päivän Tukholmassa ja palasimme iltalaivalla Turkuun

Tallink Silja.jpg

Reissumme alkoi Silja Serenaden italialaisesta Tavolata-ravintolasta. Sama ravintola löytyy myös sisarlaiva Symphonylta.

Tallink Silja-2.jpg

Tavolata on värikäs ravintola punaisine tuoleineen ja vihreine seinineen. Keskiviikkona klo 18 ravintola oli myös aivan täynnä iloisia risteilijöitä. Istahdimme pöytään ja ryhdyimme tutkimaan menua.

Tallink Silja-3.jpg

Ruokajuomien tilauksen jälkeen saimme ihanaa focacciaa jota dippailimme erinomaiseen oliiviöljyyn. Tarjoilijamme kertoi että oliiviöljyä sai ostaa ravintolasta ja lisäsimmekin heti puolen litran pullon laskulle. Olisipa kaikissa ravintoloissa sama palvelu, että tarjoiltuja tuotteita saisi ostaa heti mukaan. Iso plussa tästä Tavolatalle.

Tallink Silja-4.jpg

Apukokki tilasi alkupalaksi nieriää ja minä bruschetta-lajiltelman. Annoskoot olivat isot ja pahin nälkä saatiin tainnutettua jo alkupaloilla. Minun oli tehnyt mieli pastaa jo jonkin aikaa, joten tilasin jättirapu- kampasimpukkapastaa pääruoaksi. Juttelin tarjoilijan kanssa ja selvisi että pasta oli tuorepastaa suoraan Italiasta.

Tallink Silja-5.jpg

Tallink Silja_Tavolata.jpg

Apukokille tuotiin pääruoaksi grillattua härän sisäfileetä. Itse olin ihastunut omaan pääruokaani, tomaattikastike oli kivan mausteista ja ravut sekä simpukat kypsennetty juuri oikein.

Tallink Silja-7.jpg

Ruokaillessamme ravintola tyhjeni hieman ja sain napattua muutaman kuvan ravintolasta. Kovin intiimiä tunnelmaa ravintolassa ei ollut, suuri ruokailijoiden määrä takasi sen että ääntä ravintolasta ei puuttunut, mutta ainakin oli italialainen tunnelma.

Tallink Silja-8.jpg

Pääruokien jälkeen pitelimme vatsojamme, annoskoot Tavolatassa ruokkivat varmasti ison nälän kanssa saapuvat ruokailijat, mutta jälkiruokaa oli pakko päästä maistamaan. Apukokin kasvoille tuli onnellinen ilme kun hän sai eteensä tilaamansa suklaakakun. Sohaisin tietenkin hänen jälkiruokaansa omalla lusikallani ja vahvistan - aivan mieletön suklaakakkupala!

Tallink Silja-9.jpg

Itse päädyin tilaamaan "kevyemmän" jälkiruoan eli vadelmasorbetin lakritsisabayonilla. Annos ei kyllä kokonsa puolesta ollut kovin kevyt!

Tallink Silja_Tavolata_jälkkäri.jpg

Todella hyvää!Tallink Silja-10.jpg

Autenttista italialaistunnelmaa saatiin ravintolan katosta roikkuvista kinkuista.

Tallink Silja-11.jpg

Tavolata oli kaikenkaikkiaan todella mukava kokemus, palvelu oli ystävällistä vaikka ruuhkan takia aluksi hieman hidasta. Kun alkuhidasteluista päästiin, saapuivat ruoat vauhdikkaasti pöytään.

Kävelimme laivalla hieman ruoan jälkeen, tutustuimme myymälöihin ja päädyimme istuskelemaan Old Port Pubiin, jossa esiintyi sinä iltana todella hyvä trubaduuri, nuori englantilaismies, joka jaksoi myös toteuttaa yleisön toiveita. Musiikkielämyksen jälkeen lähdimmekin nukkumaan, jotta jaksaisimme kävellä (ja syödä) koko seuraavan päivän Tukholmassa sekä Turkuun matkaavalla laivalla.

Tallink Silja-12.jpg

Huonosta sääennusteesta huolimatta aamu valkeni Tukholman saaristossa aurinkoisena ja ihastelimme kannelta kauniita maisemia. Kävimme aamiaisella Grande Buffet-ravintolassa hieman yhdeksän jälkeen. Pakko myöntää, että buffetin aamiainen oli pettymys. Saapuessamme, toki aika viime hetkillä, aamiaiselle ei tarjolla ollut kuin puolityhjiä buffetpöytiä ja aika sotkuinen tila. Tein itselleni leivän ja otin puuroa, apukokki kasasi itselleen äijäaamiaisen.

Tallink Silja-13.jpg

Itse pidän enemmän raikkaista mauista aamiaisella ja jäin kaipaamaan tuoreita hedelmiä (hedelmäsalaattia oli kyllä, mutta..), enemmän tuoreita kasviksia, kaloja, erikoisjuustoja ja jotain freesiä. Buffetissa oli myös kovin ruokalamainen tunnelma. Leipävalikoimasta kuitenkin plussaa, nappasin leipäpisteeltä siemensämpylän juuston kaveriksi.

Tallink Silja-14.jpg

Aamiaisen jälkeen seisoskelimme kannella ja odotimme laivan saapumista Tukholmaan. Bongasimme myös muutaman tutun..!

Tallink Silja-15.jpg

Laiva saapui Tukholmaan 9.30 ja kävimme pakkaamassa laukkumme. Laukut tuli kiertoristeilyllä ottaa mukaan ja jättää säilytykseen terminaaliin. Näin teimmekin,  vaikka matkassa oli muutama mutka. Olimme vaihtaneet euroja Ruotsin kruunuihin laivan infossa (näppärää!) ja selvittäneet mitä rahoja säilytyslokeroihin tarvittiin. Terminaalissa piti olla myös rahanvaihtoautomaatti. Harmiksemme automaatti oli rikki, tavaransäilytystoimisto suljettu eikä seteleitä saanut vaihdettua kolikoiksi terminaalin palvelupisteissä tai kahvilassa. Sain vihdoin tarvittavat kolikot kun ostin meille Tallink Silja Shuttle Bussiin bussiliput, jotta pääsimme keskustaan. Suosittelen siis varaamaan, kaiken varalta, kolikoita tavaransäilytykseen. Vaikka ostin Shuttle Bus-liput hetken päähänpistosta, osoittautui se erinomaiseksi tavaksi päästä terminaalista keskustaan.

Tallink Silja-16.jpg

Kerron teille seuraavassa postauksessa enemmän seikkailuistamme Tukholmassa, askelmittari paukkui kaupunkipäivän aikana eikä nälkä päässyt yllättämään.

Kiertoristeilyllä Tukholmassa on maissaoloaikaa enemmän kuin tavallisella risteilyllä, koska laiva Turkuun lähtee vasta 19.30. Saavuimme terminaaliin jo klo 18, koska oletimme (olisi pitänyt tarkistaa etukäteen) että laivaan pääsee n. 1,5 tuntia aiemmin kuten Helsingissäkin. Näin ei kuitenkaan ollut vaan laiva saapui satamaan vasta 18.30 aikoihin ja me pääsimme laivaan klo 19 alkaen. Jäimme jonon hännille ja sitten iski aikataulupaniikki. Meillä oli pöytävaraus Happy Lobster-ravintolaan kello 19.30, mutta pääsimme laivaan laivaannousuruuhkan alta vasta kello 19.25! kävimme ravintolalla kysymässä voisiko pöytävarausta siirtää ja saimme ilmoituksen, että meidän tulisi saapua paikalle klo 20 mennessä tai varauksemme vapautettaisiin. Sitä riskiä emme toki halunneet ottaa, koska olin odottanut kovasti että pääsisimme syömään Happy Lobsteriin.

Kävimme siis hätäisesti heittämässä matkatavarat hyttiin ja kiiruhdimme takaisin ravintolaan. Olimme, rehellisesti sanottuna, hieman pahoillamme tästä kiireisestä aikataulusta. Pitkän kaupunkipäivän jälkeen olisi ollut mukavaa ehtiä istahtamaan hetkeksi hytissä ja hengähtää ennen illan ohjelmaa.

Tallink Silja-17.jpg

Loppu hyvin, kaikki hyvin eli ehdimme lunastamaan varauksemme ja pääsimme syömään Happy Lobsterin erinomaisia äyriäis- ja kalaruokia. Ravintola oli sisustettu vaalein värein ja tunnelma oli rauhallinen vaikka lähes kaikki pöydät olivat täynnä. Ravintolan suurista ikkunoista pystyi ihailemaan saaristomaisemia.

Tallink Silja_Grill House.jpg

Vaikka tiedän, että Happy Lobsterin ehdottomasti paras annos on huikea äyriäisvati (jos siis mahdollista, tilatkaa ehdottomasti se) emme tilanneet sitä tällä kertaa vaan otimme kolme ruokalajin menut. Olen onnekas, koska pääsin syömään äyriäisvadin Silja Symphonylla muutama viikko takaperin kun risteilimme ystäväni K:n kanssa ja koska apukokki ei ole ehkä niin suuri äyriäisfani kuitenkaan, oli tämä meille parempi vaihtoehto.

Tallink Silja-18.jpg

Pöytään tuotiin leipää ja herkullista tillilevitettä, jonka jälkeen saapuivat apukokin toast skagen (annoksessa oli wakamesalaattia, nam!) ja minun lohicarpaccioni, joka oli suussasulavaa.

Tallink Silja-19.jpg

Tallink Silja-20.jpg

Pääruokamenu on kalapainotteinen ja tiedustelimmekin että mikä olisi päivän saalis. Tarjoilija kertoi että annos oli lohta voitaikinakuoressa ja voikastiketta. Meinasin tilata sen sijaan punakampela-annoksen, mutta tarjoilijamme suositteli päivän saalis-annosta punakampela-annoksen sijaan, joten päädyimme molemmat tilaamaan päivän saaliin. Olin hyvin tyytyväinen päätökseen, voikastike oli erinomaista ja vaikka voitaikinaa oli annoksessa paljon (söin vain puolet) oli annos oikein onnistunut.

Tallink Silja-21.jpg

Apukokki ei enää selvinnyt jälkiruokaan saakka pääruokien jälkeen, mutta minä tilasin jälkiruoan josta hän maistoi. Yuzu-seljanmarjasorbetti oli ihanaa ja annoksessa olleet paahdetut mantelit sopivat kokonaisuuteen.

Tallink Silja-22.jpg

Ja kuten näkyy, annos oli suuri. Onneksi jäätelöä jaksaa aina syödä.

Emme pitkän päivän ja lähes parituntisen ruokailun jälkeen jaksaneet että muuta kuin kiertää laivan, piipahtaa tax freessä ja mennä nukkumaan. Ajoissa nukkumaanmeno oli myös viisas valinta, koska kiertoristeilyllä laiva saapuu Suomeen, Turkuun, jo klo 7 aamulla. Laitoimme siis kellon soimaan klo 6 jotta ehdimme aamiaiselle.

Tallink Silja_Grill House-2.jpg

Tallink Silja_Grill House-3.jpg

Siinä missä ensimmäisen aamun buffetaamiainen oli pettymys, oli Galaxyn Grill Housen aamiainen juuri sellainen kuin toivoinkin. Tarjolla oli kaloja, mätiä ja smetanaa, hedelmää, suklaata (!) ja myös lämpimiä ruokia. Grill Housen aamiaiselle siis täydet pisteet.

Tallink Silja_Grill House-4.jpg

Oi että, pakko sanoa että nälkä ei päässyt tällä reissulla yllättämään. Olen myös todella iloinen että laivoilta löytyy nykyään näin laadukkaita ravintoloita ja palveluita. Risteilystä jäi hyvä mieli ja täysi vatsa. Tykkäsin myös A-luokan hyteistä koska niistä näkee merelle. Oli ihanaa kurkata aamulla ensimmäiseksi ikkunasta ulos ja nähdä saaristo sekä kimalteleva merimaisema.

Olen aikamoinen risteilynoviisi ja se teki tästä risteilystä myös omalla tavallaan erityisen, pääsin taas kokeilemaan uutta. Risteilyhistoriani on kovin lyhyt, olen käynyt risteilyllä hupaisien abiristeilyiden jälkeen (hurjan monta vuotta sitten) kokonaiset kolme kertaa ennen tätä reissua ja tiedän, että palaamme herkuttelemaan merelle uudelleenkin. Keräilen myös ahkerasti Club One-pisteitä, kun niitä on kasassa tarpeeksi, voi pisteillä ostaa jopa risteilyn (ainakin Tallinnaan) tai varata hienomman hytin.

Oletteko te jo käyneet tutustumassa Silja Linen  laivoihin ja ravintoloihin?

Ensi viikolla kerron lisää mitä kaikkea ehdimme tehdä, nähdä ja syödä päivän aikana Tukholmassa.

42 tuntia Köö­pen­ha­mi­nas­sa

Ne, jotka seuraavat blogia Facebookissa, Twitterissä tai Instagramissa saattoivat huomata että ehdin piipahtaa pikareissulla Kööpenhaminassa toissa viikolla.

Matkani syy oli ihana, olin nimittäin menossa yllätysvauvakutsuille eli yllättämään ystäväni A:n hänen kotikaupunkiinsa Kööpenhaminaan. Juonta oli punottu jo kuukausia ihanien ystävien kanssa, joihin tutustuin ammattikorkeakouluvuosina.  Osa porukasta asuu Dublinissa, osa Helsingissä ja A. eli tuleva äiti Kööpenhaminassa. Tapaamme joka vuosi jossain, joskus kerran, joskus useammin. A on tämän ystäväporukan ensimmäinen josta tulee äiti, joten täytyihän tilaisuutta juhlistaa. Sitä ei vaan A tiennyt ennen kuin löysi meidät seisomasta vuokraamamme Air b'n'b-asunnon edestä kesäisenä lauantaiaamupäivänä.

Kööpenhamina_babyshower (1 of 25).jpg

Kööpenhamina_babyshower (2 of 25).jpg

Kööpenhamina_babyshower (4 of 25).jpg

Kööpenhamina_babyshower (5 of 25).jpg

Kööpenhamina_babyshower (6 of 25).jpg

Kööpenhamina_babyshower (8 of 25).jpg

Kööpenhamina_babyshower (11 of 25).jpg

Voin kertoa, että kyyneliltä ei vältytty tuolla reissulla. Me järjestäjät taisimme kyynelehtiä aina kun reissua suunniteltiin ja juhlapäivänä vasta itkettiinkin, onnesta.

Olimme vuokranneet Frederiksbergin kaupunginosasta asunnon, jonne majoittauduimme perjantai-iltana. Se toimi tukikohtana ja yllätysbrunssin näyttämönä. Järjestimme runsaan brunssin lauantaille, jonka jälkeen makoilimme mahat pullollaan asunnolla, kävimme tulevan äidin kotona moikkaamassa tulevaa isää ja heidän ihania koiriaan, kävimme illallisella ja vielä yhteisellä brunssillakin sunnuntaina. Tiivis, suurien tunteiden täyttämän viikonloppu.

Tässä postauksessa vinkkaan parista kivasta ravintolasta, joissa kävimme syömässä. 42 tunnissa ei paljon ehdi, kun pitää välillä sulatella ruokaa ja puhua ihan kaikesta ja nukkuakin.

Drinkeille ja illalliselle menimme tunnelmalliseen Salon39-ravintolaan, johon, sattumalta, tuleva äiti oli jo pidempään halunnut mennä. Ravintolassa oli salakapakkamainen fiilis, ihania drinkkejä (myös alkoholittomia) sekä lyhyt ja ytimekäs menu. Itse rohmusin läjän alkupaloja ja jätin pääruoan syömättä, aika normaalia toimintaa minulta. Ruokailun kohokohdiksi mainitsisin mustekalarenkaat ja etenkin sitruunamajoneesin, joka oli värjätty mustekalan musteella. Myös kaverilta maistamani risotto primavera ja oma spring pea bisque olivat ihania.

Kööpenhamina_babyshower (12 of 25).jpg

Kööpenhamina_babyshower (13 of 25).jpg

Kööpenhamina_babyshower (15 of 25).jpg

Myös pääruoat, kuten ravintolan juustohampurilainen ja vasikka-annos keräsivät kehuja. Jälkiruokiin ei enää riittänyt tilaa vatsassa..mutta vahinko otettiin kyllä seuraavana päivänä takaisin.

Kööpenhamina_babyshower (14 of 25).jpg

Kotiinpaluupäivänä, eli sunnuntaina, kipaisimme aikaiselle brunssille Luna's Dineriin, jossa yksi meistä olikin jo ehtinyt A:n kanssa käymään. Itse rakastan diner-henkisiä ravintoloita, joten olin tästä aika innoissani.

Kööpenhamina_babyshower (22 of 25).jpg

Kööpenhamina_babyshower (23 of 25).jpg

Kööpenhamina_babyshower (24 of 25).jpg

Lämmin suositus, etenkin mielettömille pirtelöille sekä Farmers market-annokselle, joka meinasi kellistää bloggaajan. Huhheijaa miten isot annokset. Brunssin voimin jaksoikin matkustaa kotiin, eikä tarvinnut ihan heti syödä kotona...

Kööpenhamina_babyshower (19 of 25).jpg

Kööpenhamina_babyshower (20 of 25).jpg

Ihana Kööpenhamina, I'll be back!

Aiemmat ruokavinkit Kööpenhaminaan löydät täältä.

Juhannus saaressa

Ihanaa sunnuntaita! onko kukaan vielä ehtinyt palaamaan ruudun äärelle juhannuksen jälkeen?

Me palasimme tänään kotiin juhannuksen vietosta. Vietimme kaksi päivää telttaillen Espoon Suvisaaristossa, Gåsgrundetissa, kuten viimekin vuonna. Viime vuonna reissu jäi yhteen yöhön sään takia, tänä vuonna varustauduttiin kunnolla ja saimmekin nauttia vähän kaikenlaisesta säästä, myös siitä paljon puhutusta auringosta. Nyt poskia kiristää ja nenä punoittaa kesän merkkeinä.

Juhannus (6 of 6).jpg

Saareen pääsee Espoon eri satamista, me hyppäsimme kyytiin Kivenlahdesta. Reittimatka yhteysveneellä, joka seilaa mantereen ja eri saarien väliä, maksaa 5 euroa / suunta / aikuinen. Matka Kivenlahdesta meidän saareemme kesti n. 1,5 tuntia ja matkalla saa ihastella upeita maisemia sekä bongailla aikamoisia huviloita.

Saarella on grillikatoksia, (ulko)vessoja, nuotiopaikkoja, hiekkarantaa, sauna ja laituri jonne yhteysvene saapuu sekä muutama venepaikka omalla veneellä tuleville. Lämmin suositus, jos hakusessa on mukava telttailupaikka saaristossa.

Majoittauduimme samaan paikkaan kuin viime vuonna ja lähdimme valloittamaan leiripaikkaamme jo juhannusaaton ensimmäisellä veneellä. Pystytimme leirin, sytytimme nuotion ja odottelimme että seurueemme toinen erä saapuisi paikalle. Meitä oli leirissä kymmenen aikuista ja viisi lasta, aikamoinen seurue siis.

Juhannus (5 of 6).jpg

Ruoasta ei tällä(kään) reissulla tingitty vaikka saaressa oltiinkin ja nuotion varassa. Suunnittelimme hyvissä ajoin ruoat ja jokainen perhe oli vuorollaan kokkausvuorossa. Juhannusaattona syötiin lounaaksi ihanaa maissikeittoa ja marinoitua kanaa sekä chorizo-juustosämpylöitä, joimme pannukahvit ja söimme porkkanakakkua.  Itse valmistelin aatonaattona juhannusaattoillaksi nyhtöpossua sekä kimchislaw'ta, jonka bongasin Pumpkin Jam-blogista. Loistava kombo! lisäksi oli pitaleipiä, marinoitua kurkkua ja valkosipulista jogurttikastiketta.

Juhannus_Anne (1 of 2).jpg

Juhannus_Anne (2 of 2).jpg

Juhannus (3 of 6).jpg

Seuraavana päivänä syötiin maailman parasta kaurapuuroa, jota syötiin saarella jo viime vuonna. En tiedä mitä taikoja H. puurolle tekee, mutta tuo aamulla nuotiolla syöty kaurapuuro on todella hyvää.

Juhannus_hunajatikku (1 of 1).jpg

Aamiaisen jälkeen sää oli sateinen, joten istuskelimme nuotiolla, söimme herkullisia tortilloja ja jutustelimme. Joku kävi ottamassa torkut, lapset leikkivät teltassa sateelta piilossa.  Kun sade lakkasi, lähdimme tutkimaan saarta ja yhtäkkiä sumu hälveni ja aurinko alkoi paistaa. Siitä alkoi riemukas, aurinkoinen juhannuspäivän ilta merta katsellen, lasten kanssa tanssien, nauraen ja merta ihaillen. Illalla, auringon lämmön kadotessa yön tieltä, siirryimme nuotion ääreen syömään hodareita, jotka maistuivat lämpimän illan touhujen jälkeen kaikille.

Juhannuspäivän iltana nukkumaan mennessä mielen valtasi rauha ja onni, miten upea juhannus meillä taas olikaan.

Juhannus (2 of 6).jpg

Maisemakuvat: apukokki

Ihana, erilainen Tallinna

Pääsimme apukokin kanssa matkaamaan Tallinnaan huhtikuussa, eli jo monta viikkoa sitten mutta en ole ehtinyt vielä tätä kirjoitusta blogiin asti laittamaan, kunnes nyt tuli sopiva hetki!

Lähdimme kyläilemään vähän aikaa sitten Tallinnaan muuttaneen isäni ja hänen vaimonsa luokse ja saimme nähdä hyvin erilaisen Tallinnan, mihin olemme tottuneet. Yleensä nopeat vierailut Tallinnassa ovat keskittyneet vahvasti vanhan kaupungin kulmille, mutta tällä kertaa seikkailimme Viimsin, Piritan ja Kalamajan kaupunginosissa.

Reissumme oli pikainen, mutta tulemme suuntaamaan Tallinnaan jatkossa useammin kuin aiemmin, onhan siellä maailman paras isä jonka luona käydä kylässä.

Ehdimme piipahtaa Viimsissä maalaismarkkinoilla, tutustua Kalamajassa sijaitsevaan Telliskivi-alueeseen ja pyöriä Piritan ruokakaupoissa. Emme käyneet tällä reissulla ollenkaan vanhassa kaupungissa ja saimmekin kaupungista ihan eri fiiliksiä kuin yleensä. Ihana paikka! ja mahtavaa kun meillä on nyt siellä paikallisoppaat, jotka innokkaina tutkivat uutta kotikaupunkiaan ja vievät meitä vierailijoita mielenkiintoisiin paikkoihin.

Tallinna (5 of 37).jpg

Kotikaljaa

Tallinna (11 of 37).jpg

Tallinna (12 of 37).jpg

Tuliaisia tulossa.. suussasulavaa lihaa!

Tallinna (13 of 37).jpg

Maalaismarkkinoilla ihailimme ja ostimme kalaa, hunajaa. lihaa, yrttejä ja leipää. Ruokatuliaisia on helppo tuoda Tallinnasta kotiin kun matkasimme laivalla. Apukokki taisi ostaa myös pullollisen kotikaljaa.

Alla olevassa kuvassa näkee Tallinnan siluetin. Meillä oli kaunis päivä ulkoilulle.

Tallinna (15 of 37).jpg

Maalaismarkkinoiltä ajelimme venäläiselle torille. Jaama Turg kyltti johdatteli meidät torille, jossa myytiin kalaa, kasviksia, lihaa, vaatteita, elektroniikkaa, kirpputoriaarteita, jopa hautakiviä.

Tallinna (23 of 37).jpg

Tallinna (21 of 37).jpg

Tallinna (22 of 37).jpg

Tallinna (19 of 37).jpg

Tori on auki vuoden jokaisena päivänä.

Kävimme torikierroksen jälkeen pyörimässä ja lounaalla Kalamajan Telliskivi-alueella, johon ihastuin kovasti. Se ei varmaan kenellekään tule yllätyksenä? alue muistuttaa hyvin paljon Berliiniä. Löysin kotiin hauskan naulakon, jossa on ripustimina lusikka, haarukka ja veitsi sekä muutaman kulhon (niitä ei voi olla liikaa) sekä keittiöpyyhkeitä. Kurkkasimme paljon blogeissakin pyörineeseen F-Hoone ravintolaan, joka oli tupaten täynnä (kuten kuulemma aina) ja haaveilimme että seuraavalla reissulla sitten sinne.

Tallinna (24 of 37).jpg

Tallinna (25 of 37).jpg

Tallinna (27 of 37).jpg

Tallinna (28 of 37).jpg

Tallinna (31 of 37).jpg

Tallinna (32 of 37).jpg

Tallinna (33 of 37).jpg

Tallinna (34 of 37).jpg

Lounaan söimme hauskasti nimetyssä Foody Allen- ravintolassa, jossa söin mielettömän herkullisen (jossa oli myös tuoretta ananasta! tätä kokeilinkin jo kotona..) aasialaisen keiton. Muut söivät leipäpainotteisesti ja kehuivat kilpaa annoksiaan.

Tallinna (35 of 37).jpg

Tallinna (36 of 37).jpg

Tallinna (37 of 37).jpg

Lounaan jälkeen kurkistimme Telliskiven alueella sijaitsevaan leipomoon,  josta voi käydä tilaamassa take away kakkuja. Tilaat kakun ja 45 minuutin päästä kakku odottaa noutoa. Todella näppärää! me suunnistimme kuitenkin takaisin kotia kohti ja haimme hillittömän kokoiset kakkupalat lähikaupasta, jossa neljän hengen (mutta syömistä olisi ollut kahdeksaölle) kakkupalat maksoivat yhteensä reilu 5 euroa. Otimme nokoset, joimme kahvit ja rentouduimme ennen iltaruokaa. Jaloissa tuntui päivän kävelykierros.

Aika hyvin ehdittiin kaikkea kivaa vuorokaudessa! Paljon jäi toki vielä näkemättä, joten täytyypä alkaa suunnittelemaan jo seuraavaa matkaa.

New York, New York

Apuva! olen hieman häpeissäni miten kauan minulla on kestänyt saada tämä postaus blogiin. Reissusta on jo 1,5 kuukautta ja täällä blogissa ei ole näkynyt matkafiiliksiä muutamaa ruokainspiraatiota lukuunottamatta. Mutta, nyt vihdoin vähän fiiliksiä ja ajatuksia New Yorkista.

Vietimme toista kertaa joulua ja ensimmäistä kertaa uutta vuotta New Yorkissa. Asustelimme mielettömän ihanassa Williamsburgissa, aivan Bedford Avenuen kulmilla, joka pursusi ihania ravintoloita, kahviloita, pieniä putiikkeja, katutaidetta.. vaikka rosoinen Bushwick vei sydämeni ensimmäisellä reissullamme, oli Williamsburgissa sitä jotain.

Majoitumme jälleen Air b'n'b:n kautta, kuten viime kerrallakin. Asuntomme oli tällä kertaa ikivanhan talon ylimmärrä kerroksessa, asunnossa jossa oli vino lautalattia, vaaleanpunaiset seinät ja joka näytti kaikin puolin vintageliikkeeltä. Hyvin erilainen kokemus kuin viime vuotinen valokuvausstudio/loft jossa asuimme. Asunnossa oli kunnon jääkaappi, astioita ja keittiönpöytä, joten esim. take awayn tilaaminen, säilyttäminen ja syöminen oli vaivatonta. Asunnossa oli myös kunnollinen lämmitys, joten se oli oikein mukava tukikohta meille loman ajaksi. Yksi upeimmista hetkistä joka aamu oli se, kun astuimme kotimme  alaovesta ulos kadulle ja katsoimme oikealle, näimme Williamsburgin sillan. Se sykähdytti joka ikinen kerta kotoa lähtiessä tai sinne palatessa.

Lomamme alkoi Brooklynin kiertokävelyllä, ensimmäisenä päivänä kuljimme ristiin rastiin Brooklyniä kunnes jalat ilmoittivat etteivät suostu kulkemaan enää metriäkään. Brooklyn on aivan ihana!

Muutama seuraava päivä lomalla meni apukokilla sairastellessa ja pääsimme testaamaan paikallisia lääkäripalveluja ja antibiootteja. Kaikki toimi erinaomaisesti ja lääkityskin oli niin kohdillaan, että apukokki oli onneksi joulupäivänä jo taas jalkeilla ja pääsimme hieman katselemaan Manhattaninkin näkymiä jalan.

Onneksi jouluaattona hän jaksoi kävellä muutaman korttelin päässä olevaan Egg-ravintolaan, jossa nautimme rauhallisen jouluaaton brunssin. Taisinpa syödä siellä myös elämäni parhaan (ja isoimman!) french toast (köyhät ritarit) annoksen. Kyllä, tuo keko tuossa alla olevassa kuvassa keskellä pöytää ison voinokareen kera on juuri se äsken mainittu french toast annos. Annos myös korvasi hieman liian suolaisen biscuit & gravyn aiheuttaman harmituksen. Kun pääruokani osoittautui liian suolaiseksi, siirryin vaivattomasti syömään jälkiruokaa. Eggissä sai myös piirtää pöytäliinaan ja jokaisessa pöydässä oli purkillinen vahakyniä! pieni, mutta mielestäni oikein hauska yksityiskohta ravintolassa.

Olin tutkinut ravintolavalikoimaa todella hartaasti ennen lomaa ja olinkin tehnyt joitakin pöytävarauksia lomamme ajalle. Yksi niistä oli jouluaattoillalle, jolloin suhasimme Manhattanille taksilla ainoastaan syömään. Kuvia aaton ravintolasta ei ole, Confessional oli niin hämärästi valaistu ravintola, että minulla oli ilman silmälaseja vaikeuksia nähdä lautaselleni. Onneksi ruoka oli kuitenkin todella hyvää ja palvelu pelasi. Confessional on pieni ravintola ja sen "juttu" on, että asiakkaat saavat kirjoittaa tunnustuksensa ravintolan liitutauluseinille, rohkaisua tunnustuksiin saa baarin erinomaisista drinkeistä.. On pakko myöntää että näitä tunnustuksia oli oikein viihdyttävää lukea ruokaa odotellessa ja siemaillessa cocktailia.

Päädyimme tälläkin reissulla Central Parkiin, jonka kautta kävelimme jonkin matkaa matkatessamme Harlemista takaisin keskikaupungille. Voi mikä auringonpaiste! unohdimme hetkeksi että olemme New Yorkissa joulukuussa.

Central Parkissa on 9000 puista penkkiä, joista noin kolmas on "adoptoitu". Voit adoptoida penkin ja saat pienen metallikyltin, johon voit kirjoituttaa haluamasi tekstin. Useat teksteistä saivat minulla kyyneleet silmiin, onnesta ja surusta, mutta joukossa oli myös hauskoja ja mysteerisiä kylttejä. Olen molemmilla reissuillamme jäänyt lukemaan penkkien tarinoita, niistä jää aivan erityinen fiilis. Halpaa penkin adoptointi ei ole, hinnat alkavat 7500 dollarista..

Central Park saa minut aina haaveilemaan reissusta New Yorkiin vähän lämpimäpänä vuodenaikana, haluaisin päästä sinne piknikille vielä joskus.

Ehdimme pyörähtämään myös Chelsea Marketissa, ensimmäistä kertaa. Itseäni kiinnosti vierailussa eniten Artists & Fleas-osio eikä niinkään ruoka (järkyttävää, tiedän. Puolustuksekseni voin sanoa että olimme juuri tulossa brunssilta). Chelsea Market on auki joka päivä ja sieltä ei ruokapaikat lopu kesken. Me vierailimme siellä lauantaina päivällä, jolloin paikka oli todella täynnä, joten suunnistimme suoraan hallin toiseen päähän missä pääsin hypistelemään ihania aarteita. Olen käynyt Williamsburgin Artists & Fleas-kirpparilla, mutta tällä kertaa se oli suljettu lomamme ajan, niin minun piti päästä sitten tähän Manhattanin versioon käymään.

Chelsea Marketista suunnistimme aurinkoisessa säässä High Linelle eli vanhasta junaradasta tehtyyn puistoon, joka mutkittelee autoteiden yllä.

Manhattan_apfitzner (30).jpg

Löysimme High Lineltä aurinkotuolien ja aikamoisen ihmismäärän lisäksi sedän, joka myi pinhole photography-tekniikalla ottamiaan valokuvia. Ostimme kuvan Brooklyn Bridgestä kotiin muistoksi. High Linelle olisi voinut tuona kauniin joulukuisena päivänä ottaa eväät mukaan Chelsea Marketista ja syödä ulkona. PC270246.JPG

Kävelimme radan päästä päähän (kyllä, me kävelimme reissulla aivan valtavasti joka päivä) ja vaikka liikkeellä oli yllättävän paljon muitakin, oli mukavaa nähdä New York jälleen eri perspektiivistä.Voin vain kuvitella miten ihana paikka (ja täynnä!) High Line on lämpiminä vuodenaikoina.

Haaveilin jo edellisellä reissulla ateriasta Balthazarissa, mutta koska sinne täytyy tehdä pöytävaraus hyvissä ajoin, emme koskaan ehtineet tuohon Sohossa sijaitsevaan ranskalaiseen bistroon syömään. Tällä kertaa varasin meille pöydän jo syyskuussa ja silloinkin saimme pöydän aikaiseen illalliseen, klo 18, kahdelle. Ravintola muistutti meidän molempien mielestä hyvinkin paljon Anthony Bourdainin Les Hallesia, joka oli minulle edellisreissun suurin pettymys (jos ei lasketa mukaan apukokin maailman parasta juustokakkua), mutta tein onnistuneemmat ruokavalinnat tällä kertaa. Ravintolassa pääsee todella kylkikylkeen vierustoverin kanssa ja on todella kiehtovaa seurata kymmenien ja kymmenien tarjoilijoiden juoksua ympäri ravintolaa. Ravintola oli todella mukava kokemus, suosittelen lämpimästi.

Muita ruokamuistoja New Yorkista ovat Salt & Charcoal-ravintolan kolmen merilevän wakamesalaatti, josta haaveilen edelleen. Eksyimme ravintolaan vähän sattumalta, se sijaitsee Bedford Avenuen varrella Williamsburgissa, aika lähellä myös suloista Whisk-keittiövälinekauppaa jonne oli pakko päästä nuuskimaan.

Kannattaa myös käydä kahvittelemassa legendaarisessa Little Italyn Caffe' Romassa, josta saa suussasulavia leivonnaisia. Älä hätkädä epäystävällistä palvelua, it's not you it's them.

Brooklynin parhaat pihvit saat syödäksesi El Almacen-ravintolassa, jonne kannattaa tehdä pöytävaraus. Kuvaan ei päässyt tällä kertaa 500 gramman pihvimme, vaan erinomaiset grillatut kasvikset, jotka tilasimme yhteiseksi alkupalaksi. Jälleen kerran osoitus siitä miten yksinkertaisista, mutta laadukkaista raaka-aineista saa tehtyä huipputason ruokaa.

Jos reissulla alkaa kyllästyttää ainaiset amerikkalaiset aamiaiset tai bagelit, suosittelen myös poikkeamaan pienessä Maison des Crepes-kahvilassa. Tämäkin kahvila oli Bedford Avenuen varrella.

Mainitsin jo aiemmin postauksessa Williamsburg Bridgen ja sen lisäksi kävelimme Brooklyn Bridgen yli Manhattanilta Brooklyniin päin. Matkan varrella oli aikamoinen turistiruuhka mutta kokemus oli sillit purkissa-fiiliksen arvoinen. Apukokki oli lukenut sillan historiasta hieman ennen kävelyämme ja sivisti minua minkä valokuvaukseltaan ehti.

Viimeinen reissuiltamme oli uudenvuoden aatto ja olin varannut meille pöydän eräästä ravintolasta, jonka menulla mainittu foie gras-donitsi oli niin hauska yhdistelmä, että ihan uteliaisuudesta ravintolaan oli päästävä syömään.

Do or Dine sijaitsee myös Bedford Avenuella, mutta taksimatkan päässä meidän kotikulmiltamme silti. Bedford Avenue on todella pitkä katu ja huomasin sen vasta kunnolla kun matkustimme ravintolaan.

Uudenvuoden aattona ravintolassa tarjoiltiin oma uudenvuoden menu, johon kuului mm. tavattoman hyvä lehtikaalisalaatti, friteerattuja kukkakaalipalloja, flank steak ja jälkiruoaksi tuo kyseinen foie gras-donitsi. Ai miltä se kummallinen risteytys maistui? mielestäni lihapiirakan ja hillomunkin risteytykseltä. En osaa edelleenkään sanoa oliko se hyvää, mutta mielenkiintoista ainakin.

Discopallon välkkyessä pään yllä ja puheensorinan säestäessä ruokailua tämä oli oikein ihana vuoden viimeinen ateria. Ruoan jälkeen hyppäsimme taksiin ja kävimme katsomassa ilotulituksia Prospect Parkissa. Uudenvuoden aaton seikkailuissa ymmärsin ehkä vasta ensimmäistä kertaa kunnolla kuinka valtavan suuri Brooklyn on. Vielä on siis paljon nähtävää silläkin puolella jokea.

Upea reissu jälleen kerran, kerrottavaa olisi niin paljon että saisin kirjoitettua New Yorkista varmasti kymmenen postausta. Ja mikä parasta, sinne on (edelleen) pakko päästä uudestaan.