Eri­tyis­ruo­ka­va­lio: mu­na­ton

Lisää suosikiksi

Täysin munattoman ruokavalion toteuttaminen onnistuu yleensä helposti, sillä mahdollisuuksia munan korvaamiseen ruoanlaitossa on useita. Kauppareissulla muna-allergisen on oltava tarkkana, sillä munaa löytyy monissa muodoissa useista elintarvikkeista.

Muna-allergia on yksilöllistä. Toiset sietävät kypsennettyä munaa ruoissa tai leivonnaisissa. Herkimmille voi tulla oireita, jos he ovat keittiössä samaan aikaan munan vatkauksen tai paistamisen kanssa.

Kananmuna-allergisen on tutkittava pakkausselosteet huolella, sillä allergiaa voi aiheuttaa munan valkuaisen ja keltuaisen lisäksi myös kuivattu munajauhe, munaproteiinit, kuten albumiini ja lesitiini sekä muiden lintujen munat.

Kananmunaperäiset valmistusaineet, myös lisäaineet, on aina merkittävä elintarvikkeiden pakkauksiin omilla nimillään (esim. lesitiini kananmunasta). Myös viininvalmistuksessa käytettävät kananmunan valkuaisaineet tulee 31.12.2010 jälkeen merkitä viinipullojen etiketteihin.

Muna toimii ruoanlaitossa ja leivonnassa kuohkeuttajana, kohottajana, saostajana ja emulgoijana. Muna antaa ruoille väriä, kiiltoa ja makua. Allergisen ruokiin nämä tehtävät on korvattava muilla tavoin.

Monista laatikkoruoista, esim. maksa-, porkkana- ja lanttulaatikosta munan voi jättää kokonaan pois.

Myös pullataikinasta munan voit jättää pois. Pullien voiteluun sopii esim. vesi-siirappiseos tai sulatettu rasva. Muista käyttää puhdasta pullasutia.

Laatikkoruokien munamaidon voit korvata maitojauhe-vesiseoksella tai soija-, kaura- tai riisijuomalla, joka on suurustettu soijajauhoilla.

Mureketaikinoissa voit käyttää peruna- tai kasvissoseita tai -raasteita, soijajauhoja, maitojauhetta tai maissitärkkelystä.

Ohukais- ja pannukakku­taikinassa munan voit korvata peruna-, kasvis- tai banaanisoseella, rahkalla tai maitojauheella. Muista turvottaa taikina ennen paistamista.

Yleisohjeen mukaan yhden munan voi korvata jollakin seuraavista:•1 dl peruna-, bataatti- tai muuta kasvissosetta•1 dl omena-, banaani- tai muuta hedelmäsosetta•2 rkl soijajauhoja•1 dl maitojauhetta + 2 dl vettä

AIHEESEEN LIITETYT RESEPTIT

Lisää suosikiksi

Avainsanat:

Maku 05/2010

Kommentit (0)

    Kommentoi

    Esikatselu

    Lisää aiheesta: Hy­vin­voin­ti